Evropská unie
Čeští rejdaři splnili svou hrozbu a Evropské komisi poslali stížnost na diskriminační postup státu. Podle nich vláda investuje především do silniční a železniční dopravy, zatímco vodní cesty zanedbává. Smlouvy EU přitom podporu pouze vybraných průmyslových odvětví zakazují.
Dopis do Bruselu zaslal jménem tří dopravců – Evropské vodní dopravy-sped, ČSPL a společnosti Konakl – advokát Arsene Verny. Odborník na evropské právo věří, že v případě úspěchu mohou rejdaři nárokovat až šestimiliardové odškodné. Nikoliv ale u Evropské komise, protože ta rozhodne jen o tom, jestli je stížnost oprávněná. Teprve pak by bylo možné dovolávat se českých soudů. Bez bruselského požehnání je šance téměř nulová.
Přesvědčila se o tom společnost ČSPL, která se kvůli nesplavnosti Labe domáhala téměř dvou miliard korun. Její stížnost ale letos na jaře zamítl Ústavní soud.
Pro ústeckého rodáka Arsena Vernyho nejde o první českou kauzu s mezinárodním rozměrem. Je jedním z právníků, kteří jménem České fotovoltaické asociace připravují hromadnou žalobu na Českou republiku kvůli dodatečnému zdanění solárních elektráren. Verny má vlastní advokátní praxi v Praze, v Drážďanech pracuje pro právnickou kancelář esb Rechtsanwälte. V minulosti také přednášel evropské právo na Vysoké škole ekonomické a Fakultě sociálních věd UK. V Česku také zkoušel podnikat – i když neúspěšně.
Realitní společnost Hájek, v níž předsedá dozorčí radě, je v úpadku.
Více k tématu lodní dopravy na str. 18