Vína po česku (5.)
Jak ovlivňuje konzumenty při výběru vína reklama? Z další části obsáhlého průzkumu agentury Amasia vyplynulo, že 67 procent respondentů se s reklamou na víno vůbec nesetkalo a nejvíce dotázaných, 17 procent, s ní bylo konfrontováno v obchodech na letácích.
Vliv reklamy na respondenta
•spotřeba vína:
rozhodně ano - 3
spíše ano - 16
spíše ne - 37
rozhodně ne - 38
neví - 6
•změna odrůdy:
rozhodně ano - 2
spíše ano - 20
spíše ne - 39
rozhodně ne - 28
neví - 11
•změna vinařské oblasti:
rozhodně ano - 2
spíše ano - 16
spíše ne - 40
rozhodně ne - 30
neví - 12
•druh vína:
rozhodně ano - 4
spíše ano - 23
spíše ne - 38
rozhodně ne - 26
neví - 9
Z výsledků je patrné, jakým způsobem by se dotázaní nechali ovlivnit masivnější reklamou. Většina by patrně uvažovala o změně druhu vína, druhé pořadí zaujímá případná změna odrůdy. Významnějším zjištěním je však fakt, že podstatná část skupiny dotázaných by se reklamou ovlivnit nenechala vůbec.
Do jaké míry jsou potřebné nebo žádané informace pro konzumenta dostupné? V šetření se objevil dotaz, jaké jsou nejdůležitější zdroje, z nichž by respondenti mohli získat informace o víně.
zdroj informací: 1. místo + 2. místo = body
• na etiketě na lahvi: 44 + 53 = 97
• v odborné literatuře: 76 + 7 = 83
• ve vinotéce: 54 + 12 = 66
• v informačním letáku v obchodě: 8 + 20 = 28
• na internetu: 18 + 3 = 21
• jinde: 0 + 5 = 5
Etiketou se přitom myslí zadní etiketa, kde se objevují údaje o nejvhodnější teplotě servírovaného vína, doporučení o optimální kombinaci s jídlem a podobně.
A které informace jsou při volbě vína vlastně podstatné?
významnost informací: ano / ne
druh vína: 94 / 6
vinařská oblast: 79 / 21
rok sklizně: 69 / 31
obsah lahve: 66 / 34
datum výroby: 65 / 35
obchodní značka vína: 64 / 36
země původu hroznů: 62 / 38
použité konzervační látky: 60 / 40
jméno výrobce nebo společnosti: 57 / 43
obsah alkoholu: 51 / 49