PRAHA (zdf) - Volební maraton letošního roku má být jedním ze sezonních tahounů reklamního průmyslu. Předpokládá to pravidelná analýza mediálního domu ARBOmedia, která tvrdí, že letošní výdaje na reklamu vzrostou o 5,7 procenta na celkových 15,14 miliardy korun. Je to sice o půl procentního bodu pomalejší růst než v roce 2001, nicméně vzhledem k propadům západních mediálních trhů (EURO 51-52/2001) dobrá zpráva pro tuzemskou reklamní branži.
Zatímco v předcházejících dvou letech se o příjmy z reklamy postaral především vstup Českého Mobilu na telekomunikační trh a souboj pojišťoven o zákazníky v liberalizovaném ringu povinného ručení, letos si vedle volebního klání slibují marketéři zdroj příjmů především od sílící retailové orientace domácích bank a rostoucího zájmu o spotřebitelské úvěry. Inzertní příjmy by také mělo přinést podzimní celostátní přečíslování pevných telefonních linek. „Novým impulsem se může stát i privatizace energetiky,“ řekl pro ČTK mluvčí firmy ARBOmedia Štěpán Wolde.
Největší meziroční růst v procentním vyjádření se i letos očekává u internetových médií. Oproti dřívějším stoprocentním skokům však odhady počítají jen s růstem kolem čtyřiadvaceti procent, když za on-line reklamu zadavatelé zřejmě utratí kolem 210 milionů korun. Televize i tisk si letos mají připsat stejný zisk pěti a půl procenta. Největší díl mediálního koláče (42,1 procneta) zřejmě zůstane televizím, které by měly utržit 6,38 miliardy korun, u tisku se odhadujem že získá od inzerentů 6,1 miliardy (40,3 procenta).