Menu Zavřít

Reklamní patičky a nevyžádaná pošta

27. 9. 2004
Autor: Euro.cz

VAŠE OTÁZKY Podle článku "Za nevyžádanou poštu hrozí pokuta" (Profit č. 39/2004) je zakázáno posílat internetovou reklamu lidem, kteří s tím výslovně nesouhlasí. Je tedy legální přidávání takzvaných reklamních patiček na konec e-mailů, posílaných prostřednictvím bezplatných freemailových služeb (Seznam, Centrum, Volný apod.

VAŠE OTÁZKY Podle článku „Za nevyžádanou poštu hrozí pokuta“ (Profit č. 39/2004) je zakázáno posílat internetovou reklamu lidem, kteří s tím výslovně nesouhlasí. Je tedy legální přidávání takzvaných reklamních patiček na konec e-mailů, posílaných prostřednictvím bezplatných freemailových služeb (Seznam, Centrum, Volný apod.)? Nově přijatý zákon o některých službách informační společnosti použití reklamních patiček nezakazuje. Cílem zákona je zabránit hromadnému rozesílání nevyžádaných neadresných obchodních sdělení. V případě, že se jedná o e-mail (nebo SMS zprávu) určený konkrétní osobě s konkrétním, soukromým obsahem, ke kterému je provozovatelem freemailu (mobilním operátorem) připojena reklama, nepovažujeme to za porušení zákona. Jde o individuální adresnou zprávu soukromého charakteru vědomě odeslanou uživatelem e-mailové schránky. Vkládání reklamních patiček je totiž smluvně ošetřeno mezi uživatelem a poskytovatelem freemailové služby. Děje se tak tedy se souhlasem odesílatele mailu. Obecně platí, že poskytovatelé freemailové služby, kteří vkládají do emailu reklamní sdělení, jednají v souladu se zákonem, pokud jsou současně splněny tyto dvě podmínky: 1. reklamní sdělení je jasně označeno jako reklamní sdělení a je také jasně odlišeno od textu zprávy - e-mailu - a 2. v obchodních nebo jiných podmínkách dal uživatel e-mailu předem (tedy před přidělením e-mailové schránky) jednoznačně souhlas s takovouto praktikou. V případě, že je splněna první podmínka, není narušeno ani listovní tajemství. Zprávou, která požívá ochrany trestního zákona a Listiny základních práv a svobod, je text, který napsal a odeslal odesílatel. Ten však zůstává i s reklamní patičkou beze změny a pozměněn samozřejmě nikdy být nesmí. Ke zprávě napsané a poslané odesílatelem příjemci se v průběhu přenosu připojují další informace, „zprávy“, které však již připojuje provozovatel freemailu (technologické informace) nebo jeho prostřednictvím zadavatel reklamy (reklamní patičky). Zprávou, která požívá ochrany, je však pouze ta část e-mailu, kterou sepsal odesílatel. Tím spíš, že s připojením reklamní patičky odesílatel souhlasí.

  • Našli jste v článku chybu?