Chytré hodinky už měly být na mnoha zápěstích, zatím to tak ale není. Nový Android všechno může změnit
O chytrých hodinkách se napsala spousta chytrých článků. Čas ale běží a technologií obtěžkaná zápěstí navzdory předpovědím stále nejsou masovou záležitostí. Mohou za to i společnosti, které se snaží různé variace takzvaných smartwatch prosadit na trh – tedy výrobci mobilních telefonů.
Proč si kvůli zjišťování času kupovat další přístroje, když čas ukazují mobilní telefony Nokie, Applu či široká stáj výrobců fungující na systému Android od Googlu, počínaje největším Samsungem a jeho napodobeninami z Číny konče? Hodinky se staly spíše vyjádřením módního stylu nebo společenské úrovně. Jenže většina strojků obohacených moderními technologiemi zatím takové stylotvorné úrovně nedosahuje.
Tradiční inovace Výrobci si tento nedostatek uvědomují a nové generace smartwatch jsou už stylově propracovanější. Stačí se podívat na model Steel firmy Pebble, která dokázala perspektivu nového trhu už při svém startu. Finance sháněla na crowdfundingovém serveru Kickstarter a místo požadovaných sto tisíc získala takřka 10,3 milionu dolarů. O poznání lépe vypadají i novinky velkých výrobců, které reprezentuje koncem února inovovaná řada Gear od Samsungu nebo novinka LG G Watch. Posun k tradiční hodinářské módě však nejlépe ukazuje model Moto 360 od Motoroly. „Každý pokus – nehledě na to, za jak úžasný jsme jej považovali – vyvolával reakce ve stylu ehhh, zvlášť když byl hranatý. Konečně nám došlo, že dokud se nedostaneme z té eh zóny, neprorazíme,“ popsal těžkosti rok a půl trvajícího vývoje šéfdesignér firmy Motorola Jim Wicks magazínu The Verge.
Nakonec se jeho týmu podařilo přijít s kulatým návrhem, který připomíná kvalitní hodinky a zároveň stojí na moderních technologiích. Takový design nezíská jen nadšence do inovací, ale má potenciál oslovit takřka každého.
„Naším cílem je, aby člověk při pohledu na zápěstí zjistil, kolik je hodin… Pokud zrovna nemá vidět něco důležitějšího,“ dodal Wicks.
Co všechno může být na podobných zařízeních vidět, se ukáže v průběhu letošního druhého kvartálu, kdy by se měly Moto 360, ale třeba i LG G Watch dostat na trh. Už teď se však ví, že je bude spojovat software v podobě speciální verze operačního systému – Android Wear.
Google jej nedávno představil spolu se širokým okruhem spolupracujících výrobců elektroniky, hardwaru, aplikací, módního zboží a – ano – i hodinek. Najdou se mezi nimi firmy jako Asus, HTC, LG, Lenovem koupená Motorola, Broadcomm, Imagination, MediaTek, Qualcomm, Fossil Group a Intel.
Účast Intelu je zajímavá už jen proto, že právě jeho futurolog Steve Brown na březnové londýnské výstavě Wearable Technology Show vysvětloval, proč je nositelná elektronika zatím nepříliš úspěšná. „Velká část z nyní dostupných zařízení propadá, protože nenabízí nic navíc. Úspěch přijde, až uživatelům nabídnou to, co chtějí,“ cituje jeho slova server TechRadar.
Vše v jednom Na otázku, co zákazníci chtějí, má každý výrobce jinou odpověď. Producenti zastřešení systémem Googlu reprezentují skupinu, která chce nabídnout vše v jednom. Ne ve stylu samostatné miniaturní verze chytrého telefonu – tu chce podle listu Korean Herald nabízet například Samsung ve spolupráci s operátorem SK Telecom.
Google zase vidí budoucnost v jakési prodloužené ruce smarphonu. Dostanete podobné informace, aniž byste museli telefon vyndávat z kapsy. Speciální aplikace by měly fungovat na základě „nabídky“ a „poptávky“.
Kromě času nabídnou ty informace, které aktuálně potřebujete, ve stylu chytrých karet (Google Now). Vše musí být rychlé a jasné na první pohled. Například jaké je počasí, kdy je další schůzka, jak a za jak dlouho se dostanete na místo, případně informace o zpoždění. Mezi jednotlivými záložkami se dá pohybovat dotykem prstu.
Zároveň by zařízení mělo najít věci, které „poptáváte“ – skóre sportovního zápasu, cestu do práce, hudbu, na jakou zrovna tančíte, nebo poslat nadiktovanou zprávu. Stačí se jen vyslovit. Vše je zároveň v kontextu – ať už podle toho, kde se člověk nachází, nebo co podle hodinek zrovna dělá. Třeba spočítá spálené kalorie při dobíhání autobusu a při dalším pohledu ukáže, kolik zastávek zbývá. Nebo na povel otevře dveře do garáže.
„Jsme jenom na začátku, možnosti pro vývojáře aplikací jsou nekonečné,“ těší se na firemním videu na YouTube šéfinženýr Androidu David Singleton.
Operační pouta Nový systém podle propagačních videí nabízí širokou škálu možností, u nichž člověk, který je používá, působí podstatně civilněji než majitel chytrých brýlí Google Glass. Technologie spojená s kvalitním designem má opravdu potenciál, z něhož by mohla při troše štěstí vyjít podobně populární inovace, jakou byly samotné chytré telefony. Třeba už jen proto, že neustálé vytahování smartphonu získává nádech společenského faux pas. Googlu se na druhé straně otevírá velká příležitost pro rozvoj byznysu. A trh chytrých hodinek slibuje hodně už nyní. V roce 2013 měl podle nově založené výzkumné společnosti Smartwatch Group hodnotu 711 milionů dolarů (více než 14 miliard korun). A mezi 40 výrobci drží první místo Samsung s podílem 34 procent, zatímco ostatní (Nike, Garmin, Fitbit, Sony, Pebble apod.) mají každý méně než desetinu. Celkově trh narostl z 300 milionů v roce 2012, přičemž letos by se měl dostat na 2,5 miliardy dolarů (necelých 50 miliard korun).
Google z žebříčku vypadl poté, co se zbavil Motoroly, ale jemu jde stejně především o data, která mu umožní lépe cílit reklamu a informace, a tak více vydělávat. Z pohledu operačních systémů podle Strategy Analytics obsáhl Android 61 procent trhu chytrých hodinek, běží na něm totiž ty nejúspěšnější od Samsungu. Otázkou je, zda mu tato převaha vydrží, až se do hry zapojí mobilní operační systém Tizen od Linuxu nebo až z říše slibů konečně vykročí iWatch od Applu.
Ať už konkurenční boj chytrých hodinek dopadne jakkoli, možná si zákazníci rozmyslí, zda si nechají „pouta“ operačních systémů nasadit mimo telefon i na zápěstí. Kromě volby vše v jednom si totiž budou moci vybírat také mezi výrobci, kteří nabídnou náramky s užším využitím. Už teď jsou oblíbené chytré pásky sledující pokroky při cvičení. A o pozornost si říkají další.
Do koše i na zdraví Příkladem úzce zaměřeného směru by mohl být projekt Hoop Tracker, který na Kickstarteru shání finanční podporu na chytré hodinky, jež uživateli pomohou zlepšit se v basketbalu. Sledují mimo jiné úspěšnost střelby na koš z různých pozic v hřišti a mohou se propojit s počítačem, takže má trenér možnost efektivněji řídit celý tým. Pokud se objeví varianty pro jiné sporty, které si za své vezmou i profesionální sportovci a jejich organizace, je velká šance na rozvoj podobně alternativních trhů.
Rozhodně stranou nezůstanou stát ani náramky zaměřené na sledování zdraví. Ne nadarmo se mluví o tom, že iWatch od Applu se mají profilovat tímto směrem. Ostatně i šéf Applu Tim Cook nosí na zápěstí náramek FuelBand od firmy Nike. Server 9to5Mac na začátku roku informoval o tom, že v kuchyních Applu se vaří projekt Healthbook, kde by měla aplikace ve spolupráci s hodinkami nebo iPhonem monitorovat fitness pokroky a zdravotní stav včetně měření krevního tlaku a tepu, hydratace či glukózy.
Kdo odolá vábení image nakousnutého jablka a dalších velkých značek, najde podobné funkce i u specializovanějších výrobců. Příkladem může být startup Massachusettského technologického institutu Quanttus, který má na speciálním náramku sledovat krevní tlak a tep i dýchání. Nejde o hodinky jako takové, ale náramek pomocí pokročilých senzorů sleduje životní funkce bez přestání. Systém se zatím testuje ve dvou nemocnicích v americkém Bostonu a podle šéfa a spoluzakladatele firmy se rýsují velmi slibné výsledky. Praktické využití chytrých hodinek a náramků je zatím stále na začátku. Všech 40 výrobců jich loni dohromady prodalo 3,2 milionu kusů, což by ve srovnání s 990 miliony prodanými smartphony zdaleka nestačilo ani na umístění v první pětce jejich producentů.
Na druhé straně prodeje hodinek meziročně vzrostly desetinásobně (zatímco chytré telefony si přidaly „jen“ 34 procent).
A analytici čekají podobný růst i nadále.
Koneckonců jsme si zvykli na lidi, kteří na ulicích telefonují s handsfree sluchátky, třeba brzy budeme omylem odpovídat i lidem, kteří si budou povídat s vlastním zápěstím.
Snad pak pocit ztrapnění odhalí jen náš životní funkce sledující náramek, který nás s trochou umělé inteligence možná i nějak utěší.
Trhu vládnou Korejci
Přehled trhu největších výrobců smartwatch (r. 2013)
Společnost Sídlo Podíl na trhu (v %) Objem podílu (mil. USD) Prodané kusy
Samsung Jižní Korea 33,8 240 800 000
Nike USA 8,4 60 400 000
Garmin Švýcarsko 8,4 60 200 000
Fitbit USA 8,2 59 450 000
Sony Japonsko 7,0 50 250 000
Pebble USA 6,3 45 300 000
Shanda/Geak Čína 4,2 30 100 000
Mio Alpha Kanada 2,8 20 100 000
Yingqu Technology Čína 1,8 13 50 000
Casio Japonsko 1,4 10 50 000
Zdroj: Smartwatch Group
Graf
Trh chytrých hodinek by se během letošního roku měl dostat na necelých 50 miliard korun. Praktické využití chytrých hodinek a náramků je zatím stále na začátku. Chytré prodeje Počty prodaných chytrých hodinek (v mil.) a tržby jejich výrobců (v mil. USD)
Zdroj: Smartwatch Group
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz