Menu Zavřít

Rekonstrukce plzeňského nádraží je u konce. Architekti z ateliéru A8000 ho propojili s městem a vrátili život do výpravní budovy

Dnes
Doba čtení: 2 minuty
  • Plzeň se po třech letech dočkala opraveného nádraží, a to včetně prostoru pokladen a nákupní pasáže. Celkové náklady na stavbu se vyšplhaly na více než jednu miliardu korun
  • Rekonstrukci interiéru budovy vedli architekti ze studia A8000, kteří vsadili na původní střídmou barevnost a repliku dobové dlažby, ale i na moderní minimalistické prvky
  • Cílem modernizace bylo jak designové sjednocení prostor, tak usnadnění pohybu cestujících a výraznější propojení nádraží s jeho okolím

Vzestup vlakové dopravy vede k opravám železničních stanic po celém Česku. Týká se to i Plzně, kde byla po modernizaci nástupišť a dalších částí nádraží úspěšně dokončena také celková rekonstrukce výpravní budovy. Celkem tato proměna vyšla na 1,03 miliardy korun.

Stavební práce začaly v roce 2021 a trvaly tři roky, během nichž se objekt dočkal nové střechy a fasády, ale také rozšíření obchodní pasáže a celkového oživení interiéru. Na cestující tak čeká přehledný prostor u pokladen i příjemné posezení v restauraci přímo na perónu. Navíc si mohou nakoupit ve větším množství prodejen, jež se rozkládají na ploše okolo 150 metrů čtvrtečních.

Outstream Placeholder

Za novým vzhledem nádražní budovy stojí architekti z ateliéru A8000 ve sdružení se SUDOP PRAHA. Na dopravní stavby se zaměřují často a zkušenost už mají například s rekonstrukcí nádraží v Českých Budějovicích.

V Plzni se rozhodli vrátit zašlou slávu renesančně-secesní budově z roku 1907 a obnovit její architektonickou kvalitu, čímž zároveň znovu přivedli cestující do nevyužívaných prostor. Chtěli jim tak především usnadnit pohyb po perónu a zpříjemnit čas strávený na cestách.

Návrat do minulosti i moderní jednoduchost

Přestože se architekti změn rozhodně nebáli, přistupovali k celé rekonstrukci citlivě. Navázali tak na původní podobu interiéru, který znovu ladili do světlých neutrálních barev, aby celek projasnili a dodali mu noblesní ráz. Stejně tak vytvořili repliku historické dlažby. Na druhou stranu ale mysleli na potřeby dnešních cestujících, což je vedlo ke zpřehlednění a vizuálnímu sjednocení pokladen, které byly dosud rozptýlené na několika místech. Ty propojili černým pultem s minimalistickým designem a výrazně upravili podobu centrální pokladny, v níž si nyní pasažéři koupí jízdenky od všech přepravních společností.

Hradecká pobočka Lesů ČR doslova splyne s přírodou. Kanceláře se stěhují do unikátní dřevostavby
Přečtěte si také:

Hradecká pobočka Lesů ČR doslova splyne s přírodou. Kanceláře se stěhují do unikátní dřevostavby

„Historické části nádraží jsme renovovali s respektem a nové jsme budovali s použitím moderních materiálů, aby spolu nové a staré bylo ve vzájemné harmonii. Právě takový přístup je nám nejbližší,“ vysvětluje Pavel Kvintus z ateliéru A8000. A dodává, že největší důraz kladli na přehlednost a funkčnost vnitřních prostor nádraží, které se jim zdály poněkud nečitelné. Mysleli ale samozřejmě i na bezbariérové hygienické zázemí a navigaci pro nevidomé a neslyšící.

CIF24

Nádraží jako součást města

Hlavním cílem bylo propojit nádraží s celým městem, a to na několika rovinách. Jednak proběhla i rekonstrukce nástupišť a revitalizace okolí a jednak vznikl v horním patře výpravní budovy moderní obchodní hub s řadou nových prodejen. Přímo na nádraží se navíc nachází také  restaurace se zahrádkou, ze které mají hosté výhled na projíždějící vlaky i přilehlou část Plzně.

„Rekonstrukce navázala na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice. Nyní proběhla hlavní celková revitalizace památkově chráněné budovy a jejího okolí. Zrenovované nádraží je obrovská příležitost pro rozvoj celého města,“ uzavírá generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

  • Našli jste v článku chybu?