I když většina fandů na severozápad
Čech mířila hlavně kvůli tradiční Czech Truck Prix, kde se ve skvěle blýskl
český jezdec Adam Lacko, když ve třech závodech obsadil čtvrté, první a druhé
místo, možná ještě zajímavější věci než mezi tahači se děly v ostatních
víkendových závodech. Především díky sérii Maxx Formula určené pro starší
monoposty Formule 1, IndyCar či Formule 3000.
Špičkové a velmi hlučné vysokootáčkové vozy na mostecké trati dlouhé 4,212 kilometru připomněly největší slávu okruhu z přelomu 80. a 90. let, kdy tu prototypy a velkoobjemové formule jezdily legendární Interserii obsazenou samými zvučnými jmény.
A právě díky Maxx Formuli se už od
prvních rozjížděk otřásal letitý absolutní časový rekord okruhu. Ten stanovil
německý jezdec Stefan Mücke v mercedesu DTM - 15. května 2009 zajel čas
1:25,610 minuty. „Hned v prvním tréninku překonali tři jezdci dosud platný
rekord v kategorii automobilů,“ hlásil už v pátek večer Jindřich Hrneček, šéf
mosteckého závodiště.
Během ranní sobotní kvalifikace, kdy se nad okruhem honily mraky, pak dokonce Mückeho jedenáct let starý rekord překonalo hned šest monopostů. Ten nejrychlejší - čyřlitrová Dallara GP2 řízená italským pilotem Alessandrem Bracalentem - dokonce o 3,7 vteřiny.
Rekordy mosteckého autodromu |
Platné od 29. srpna 2020
• Automobily: 1:22, 981 (Bernd Herndlhofer, F1 Arrows A22, 2020) • Motocykly: 1:35,417 (Karel Hanika, BMW, 2019) • Tahače: 2:01,340 (David Vršecký, Freightliner, 2009) |
Protože ale mezinárodní pravidla uznávají jen časy ze závodů a nikoliv tréninků či kvalifikací, oficiálně se rekord přepisoval až během sobotního podvečera. A změnil se několikrát. Až do osmého kola závodu, kdy rakouský jezdec Bernd Herndlhofer v černo-oranžové formuli 1 zajel čas 1.22,981 a nikdo už jej nepřekonal.
Povědomý monopost odjel seriál
mistrovství světa F1 v sezoně 2001 v barvách stáje Orange Arrows Asiatech.
Řídili jej tehdy piloti Enrique Bernoldi a Jose Verstappen, otec Maxe, hvězdy
současné Formule 1.
I když se obvyklá víkendová
návštěvnost mostecké velké ceny tahačů pohybuje kolem sto tisíc lidí, letos
byla celá akce daleko komornější a úspornější. Kvůli vládním opatřením mohli
fanoušci jen do čtyř sektorů, kam se vešlo maximálně po tisícovce lidí.