V Česku se v letošním prvním pololetí vyrobilo rekordních 756 468 osobních aut, což je meziročně o 5,1 procenta víc. Tempo růstu ale proti loňsku zvolnilo. Letos rostla produkce Škody Auto a Hyundai Motor, kolínské automobilce TPCA se snížila. Téměř o desetinu stoupl domácí prodej, zvýšil se také export.
V červnu výroba osobních vozů vzrostla proti loňsku o 4,7 procenta. „Český autoprůmysl tak pokračuje v solidním růstu a dále táhne českou ekonomiku, a to navzdory aktuálním problémům s nedostatkem pracovních sil. Vzhledem k zájmu o naše výrobky na klíčových trzích očekávám dobrý vývoj i ve druhém pololetí roku 2017,“ komentoval čísla prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Největší domácí výrobce Škoda Auto zvýšil pololetní produkci o 13,5 procenta na 459 526 osobních aut. V nošovické továrně Hyundai stoupla výroba zhruba o půl procenta na 188 800 vozů. V kolínské automobilce TPCA produkce klesla téměř o 15 procent na 108 142 aut, vyplývá z údajů sdružení. Škoda Auto má na celkové výrobě podíl 60,7 procenta, Hyundai čtvrtinu a u TPCA je to 14,3 procenta.
Domácí prodej osobních vozů v prvním pololetí meziročně stoupl o 9,4 procenta, export se proti stejnému období loni zvýšil o 4,8 procenta. „Z celkového počtu 756 468 vyrobených osobních automobilů se v Česku prodalo celkem 59 196 kusů a vyvezlo 698 982 kusů,“ sdělilo sdružení.
Automobilkám chybí lidé. V zemích V4 potřebují 100 tisíc pracovníků
Výraznější nárůst hodnoty vyrobených aut ve srovnání s růstem počtu vyrobených vozidel ukazuje na růst přidané hodnoty v autoprůmyslu, podotkl rektor Škoda Auto Vysoké školy Pavel Mertlík. Výroba se tak posouvá směrem k vyšším cenovým kategoriím automobilů, což je pro českou ekonomiku velmi prospěšný vývoj, dodal.
Výrazně se zvýšila pololetní produkce nákladní automobilů v jediném tuzemském výrobci Tatra Trucks o 46,7 procenta na 776 vozů. Domácí prodej se kopřivnické firmě zvýšil téměř o 80 procent. Společnost Jawa Moto z Týnce nad Sázavou vyrobila 866 motocyklů, na domácí trh z nich směřovala víc než desetina.
Autobusů se v Česku za pololetí vyrobilo 2318, což je o 4,8 procenta víc než o rok dřív. Odbyt dvou největších výrobců Iveco Czech Republic a SOR Libchavy se opírá především o export, uvedlo sdružení. Celkový vývoz se meziročně zvýšil o 12,6 procenta. Iveco smontovalo 2067 autobusů, SOR Libchavy jich vyrobilo 222.
„Pro uspokojení rostoucího zájmu po nových vozech se firmy v autoprůmyslu potýkají s nedostatkem pracovní síly, i přesto však odhadujeme, že v tomto roce počet zaměstnanců v autoprůmyslu dosáhne hranice 180 tisíc osob,“ podotkl ekonom Komerční banky David Smutný. Výrobci aut se podle něj budou snažit přilákat nové pracovníky vyššími mzdami. „Odhadujeme, že hrubá mzda v boji o zaměstnance vzroste letos meziročně v průměru o sedm procent,“ dodal.
Škoda letos v Alžírsku vyrobí 2100 octavií |
---|
Škoda Auto letos vyrobí v Alžírsku 2100 octavií. Prodej škodovek v zemi by měl vzrůst z loňských 3000 na zhruba 11 tisíc v roce 2020. Octavia se bude vyrábět ve společném výrobním závodě mateřského Volkswagenu a alžírské společnosti SOVAC. Závod vzdálený asi 300 kilometrů jihovýchodně od hlavního města Alžíru by měl produkovat 200 vozů Škoda Octavia, VW Golf, Seat Ibiza a VW Caddy denně. V příštím roce se výrobní paleta rozšíří o modely Volkswagen Polo a Škoda Fabia. „Africký kontinent nabízí skupině Volkswagen možnosti značného růstu. S novým závodem a spolu s naším partnerem SOVAC zvyšujeme přítomnost značek skupiny v Severní Africe,“ uvedl výkonný ředitel Volkswagenu Herbert Diess. Slavnosti se účastnil i alžírský ministr obchodu Ahmad Abdalhafíd Sásí. SOVAC, který se více než deset let zabývá dovozem aut koncernu VW do Alžírska, byl hlavním investorem nového závodu a drží ve společném podniku majoritu. V závodě vzniklo 550 pracovních míst, v delším časovém horizontu by jich mělo být až 1800. Škoda dosud v Alžírsku prodala celkem 41 700 aut. Na trh vstoupila v roce 2002 s modely Fabia a Octavia. V současnosti v zemi nabízí celkem šest modelů a příští rok chce nabídku rozšířit i o nová SUV Kodiaq a Karoq. Nejprodávanější je Fabia s loňským podílem 27 procent. |
Přečtěte si také: