Test
Nestává se, že by se u zaparkovaného vozu shromáždila skupinka mladíků a dlouze debatovala o jeho kvalitách. Nestává se, že by předjíždění řidiči radostně kynuli na pozdrav, a to i když se vezou v novém VW Beetle. Nestává se to v mnoha autech, ale v touaregu ano. Automobilce z Wolfsburgu se tímto modelem podařilo jasně profilovat v rámci celého koncernu. Právě špatná schopnost diferenciace mezi značkami jí přitom v posledním roce bývá vytýkána. Sportovně užitkový Touareg s terénními ambicemi nemá u Audi, Seatu nebo Škody obdoby. Dokonce i u konkurence by těžko hledal soupeře, zvláště verze poháněná pětilitrovým desetiválcovým turbodieselem.
Lidové auto to sice není, ale ta už Volkswagen nějaký ten rok stejně nevyrábí. Týdeník EURO testoval nejdražší touareg, který v základní výbavě stojí přes dva a čtvrt milionu korun. Zvolili jsme vůz s dvaceti tisíci ujetými kilometry, abychom posoudili, jak při náročné zátěži obstál po delší době. U motoru pochybnosti nebyly, ale v případě interiéru používaného mnoha řidiči jsme byli zvědavi. Stačilo však pár vteřin uvnitř kabiny v koženém sedadle a rozhlédnutí kolem sebe.
Touareg disponuje všemi atributy luxusního auta. Kromě kožených potahů je to vykládání dveří, přístrojové desky a středové konzole dekorací z ořechového dřeva. Estetiku narušuje pouze nezakrytý držák nápojů v tunelu mezi řidičem a spolujezdcem. Podstatné je však pohodlí při jízdě. Lze volit mezi třemi polohami nastavení tvrdosti tlumičů (comfort, sport a automatické), které chování vozu dostatečně proměňují. Upravit si řidič může i světlou výšku touaregu nebo elektronicky zapojit redukci pro jízdu v terénu. Primárně je výbavou nejvyšší Volkswagen stvořen pro silnice, skutečné speciality na kamenité svahy jsou až za příplatek, jako třeba uzávěrka diferenciálu přední a zadní nápravy za více než 50 tisíc korun.
V terénu by se mohl poměřovat s leckterým off-roadem, asfalt je pro něj však mnohem lepší. I přes velké a široké pneumatiky se při nastavení sport drží asfaltu jako přibitý a nevyvede jej z míry ani atakování maximální rychlosti. Desetiválcový turbodiesel rozjíždí touareg s neuvěřitelnou lehkostí, o čemž svědčí údaj zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině za 7,8 sekundy. Perfektní utlumení interiéru, do něhož proniká jen vítr a zvuk velkých pneumatik, spolu s jistými jízdními vlastnostmi ale způsobují, že rozdíl mezi osmdesátkou a stoosmdesátkou řidič zaznamená pouze podle rychleji ubíhající krajiny.
Jedním z nejlepších prvků vozu je šestistupňová automatická převodovka tiptronic, jež se dá ovládat rovněž manuálně páčkami pod volantem. K namáhání prstů ale není důvod, protože řadí rychle a přesně v tom okamžiku, kdy to řidič potřebuje. Ke slovu se proto dostane jen ve chvílích, kdy je potřeba podřadit o dva či více stupňů před bleskovým předjížděním na okreskách.
Kvality motoru a převodovky dokonce zastíní i sofistikované odemykání a startování vozu. Klíček stačí mít v kapse nebo kabelce, protože vůz se po uchopení za kliku sám otevře. K nastartování potom stačí pouze zmáčknout chromované tlačítko vedle řadicí páky.
Volkswagen Touareg 5,0 V10 TDi
Motor přeplňovaný vznětový desetiválec
Objem 4921 cm3
Max. výkon 230 kW
Převodovka 6stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost 225 km/h
Průměrná spotřeba 12,2 litru na 100 km
Základní cena 2 380 100 Kč
Plusy
- pružný a výkonný motor
- převodovka tiptronic
- komfortní interiér
Minusy
- relativně vysoká cena
- prostřední opěrka hlavy překáží výhledu dozadu
- terénní speciality za příplatek