SPOLEČNÉ PROSTORY FIRMY JSOU DŮLEŽITÉ NEJEN PRO NÁVŠTĚVNÍKY, ALE PŘEDEVŠÍM PRO ZAMĚSTNANCE. ZANEDBÁVAT SVÉ "VNITŘNÍ KLIENTY", JAK SE DNES ŘÍKÁ ZAMĚSTNANCŮM, SE Z DLOUHODOBÉHO HLEDISKA NEVYPLÁCÍ ŽÁDNÉMU PODNIKATELI.Kolikrát vám někdo na dotaz, proč mění své pracoviště, odpověděl: "Už se to tam nedalo vydržet!
I při přestávce na kávu se dají projednat mnohé firemní záležitosti
PROSTOR KOLEM NÁS
SPOLEČNÉ PROSTORY FIRMY JSOU DŮLEŽITÉ NEJEN PRO NÁVŠTĚVNÍKY, ALE PŘEDEVŠÍM PRO ZAMĚSTNANCE. ZANEDBÁVAT SVÉ „VNITŘNÍ KLIENTY“, JAK SE DNES ŘÍKÁ ZAMĚSTNANCŮM, SE Z DLOUHODOBÉHO HLEDISKA NEVYPLÁCÍ ŽÁDNÉMU PODNIKATELI.
Kolikrát vám někdo na dotaz, proč mění své pracoviště, odpověděl: „Už se to tam nedalo vydržet!“? Ani kafe nebylo kde uvařit. Spokojený pracovník, který si je vědom toho, že se o něj firma dobře „stará“, je velkou devizou. To, jaké světlo svítí nad jeho pracovním stolem, uklizená kancelář a fungující počítačová síť jsou věci stejné důležitosti jako wc, umytí rukou či občerstvení. Co je podceňováno velkou měrou, je drobnost, kterou nazýváme příchozí a odchozí pošta. I dnes v době efektivního emailového spojení s kolegou v Asii je třeba stále zasílat písemné dokumenty, vzorky, reklamní materiály. Ideální je proto věnovat někomu ve firmě ranní starost o poštu tak, aby na váš stůl docházela již roztříděna. Za prvé - hledejme místo pro poštovní přepážku (měl by zde být i stolek, na kterém se dá i případný balíček zabalit, a potřebné pomůcky). Je až neuvěřitelné, kolik času tím ušetříte. Velmi dobrou součástí této místnosti je i skartovací přístroj. Dalším místem, které je dobré vybudovat ve většině firem, je místnost pro zaměstnance. Do této místnosti - může to být například kuchyňka - by nemělo být vidět. Může se zde podávat káva o přestávce, ale ani drobné pracovní porady na tomto místě nejsou raritou. Naopak, neformální prostředí přispívá k uvolněné atmosféře a jednání může být příjemnější a otevřenější. Podmínky v těchto prostorech jsou mnohdy vytvářeny speciálně pro to, aby se zde lidé dlouho nezdržovali. S tím nelze než souhlasit. Ovšem i tak by mělo být vyznění prostoru pozitivní. Velkou roli hraje čistota. Tato místnost je většinou i tzv. sociálkou. Řeší se zde sociální konflikty, které zákonitě propukají v každém kolektivu. Je-li kolem vás neuklizeno - vzplane i ve vás (mnohdy pouze podvědomě) možnost stejně špinavou cestou řešit své pracovní problémy. Tyto prostory jsou vhodné i pro rychlé a okamžité informace pro zaměstnance, například tolik podceňovanou nástěnkou. Ale pozor! Vnitřní informace o podnikových aktivitách jsou mnohdy vodítkem pro nenápadné návštěvníky, kteří se z nenápadných dat dozví o firmě často více, než si dokážete představit. Také nástěnku je potřeba udržovat - a jak? Aktualizovat obsah. „Relaxační“ místnost by měla být doplněna nejenom kávovarem, lehkými židlemi a menším stolkem, ale i květinami, dřezem pro opláchnutí rukou a nezbytným zrcadlem. Možnost nerušeně se upravit uvítají hlavně ženy. Nevkráčejte proto mnohdy do této místnosti jako bolševici do Zimního paláce. Výsledkem by bylo vypíchnuté oko řasenkou nebo snědená rtěnka. Poslední do třetice opomínaného je šatna. Na tu se zapomíná naprosto neprávem. Stačí tmavá místnost s dobrou zářivkou a zrcadlem s malou poličkou. Menší stolek na odložení aktovky a přes místnost dva velké věšáky, tzv. štendry a spoustu ramínek. Pokud je firma velká a nepřehledná, doporučuji zamknout ráno tuto místnost a klíč nechat na recepci.
Příště: Stravování ve firmě Autor je vizážista a specialista na firemní image. Je členem sdružení PEI-Vaše inspirace, www.imageaudit.info).