V rychloobrátkovém zboží má TOP 10 víc než půl trhu V první desítce maloobchodních firem na českém trhu je jediná změna - na desáté místo vloni poprvé postoupila společnost Spar ČR. Ostatní hráči drží své pozice už od roku 2001. Na Slovensku ještě není trh rozdělen.
V rychloobrátkovém zboží má TOP 10 víc než půl trhu
V první desítce maloobchodních firem na českém trhu je jediná změna - na desáté místo vloni poprvé postoupila společnost Spar ČR. Ostatní hráči drží své pozice už od roku 2001. Na Slovensku ještě není trh rozdělen.
Desítka největších maloobchodních řetězců na tuzemském trhu zaznamenala vloni tržby přesahující 192 miliardy korun, což je o patnáct miliardy více než v předchozím roce. Tržní podíl TOP 10 v rychloobrátkovém zboží podle odhadu společnosti Incoma Research překročil padesátiprocentní podíl.
Růst řetězců v Česku se zpomaluje
Vývoj obratu první desítky potvrdil podle odborníků dosavadní trendy. Růst řetězců v Česku se zpomaluje. Zatímco v roce 2001 vzrostl celkový obrat TOP 10 o pětadvacet miliard korun, vloni to bylo pouze o patnáct miliard. Tempo růstu obratu deseti největších maloobchodních řetězců tak klesá již třetím rokem. Postupnou krystalizaci maloobchodního trhu dokládá i stabilizace žebříčku, v němž se téměř nekonaly přesuny v pořadí firem. První místo patří společnosti Makro Cash&Carry, která dosáhla obratu téměř čtyřicet miliard korun. Druhý Ahold, který provozuje řetězce Hypernova a Albert, utržil podle odhadu Incomy 32 miliardy korun. Na třetím místě je skupina Rewe se supermarkety Billa a diskonty Penny Market a tržbami převyšujícími podle odhadu Incomy dvaadvacet miliard korun. Desítku uzavírá Spar ČR, který se v první desítce českého obchodu ocitl poprvé. A to je také jediná změna oproti roku 2001. Ostatní maloobchodní řetězce si své pozice udržují už od roku 2001.
Na Slovensku řetězce ještě výrazně rostou
Zatímco na tuzemském trhu jsou tedy karty zjevně už rozdány a s významnými meziročními nárůsty obratu se tolik už počítat nedá, na Slovensku je situace odlišná. Obrat tamní desítky největších obchodních řetězců se vloni zvýšil oproti roku 2001 o 36,6 procenta na 68,7 miliardy slovenských korun. Největší obrat přitom zaznamenala společnost Tesco Stores SR. Podle Agentury Terno jí stoupl obrat o více než třetinu na 16,5 miliardy slovenských korun. Druhou příčku obsadila společnost Metro c&c Slovensko s téměř 33procentním nárůstem tržeb na 10,9 miliardy slovenských korun. Třetí je pak společnost Billa, jejíž roční tržby odhaduje agentura Terno na osm miliard. Počet hypermarketů na Slovensku stoupl vloni o devatenáct na 41. Slováci mohou nakupovat ve více než dvou stech supermarketech, což je o čtvrtinu více než na konci roku 2001.
Největší obchodní skupiny v ČR (podle obratu v mld. Kč z roku 2002)
Pořadí Firma/skupina 2001 2002 1. Makro Cash&Carry ČR, s. r. o. 32,0 33,9 2. Ahold Czech Republic, a. s. 29,6 32,0 3. Rewe ČR 21,3 22,2 - Billa 8,8 9,0 - Penny Market 12,3 13,2 4. Kaufland, v. o. s. 18,0 21,0 5. Tesco Stores ČR, s. r. o. 16,8 19,0 6. Tengelmann ČR 15,4 16,9 - Plus Discount 9,9 11,3 - OBI 5,4 5,6 7. Globus ČR, k. s. 15,3 16,4 8. Delvita, a. s. 11,5 11,2 9. Carrefour ČR, s. r. o. 10,5 11,0 10. Spar ČR (Spar Česká obchodní, Spar Šumava) 6,8 8,7 Celkem 177,3 192,2 Poznámka: Údaje o obratu vycházejí z předběžných obchodních výsledků - odhad společnosti Incoma Research
Pramen: Incoma Research/Retail Market Monitor