zaměstnaneckých benefitů jsou cílená a adresná řešení Společnost Sodexo přináší zatím poslední novinku na český trh – propojení elektronické stravenky a karty na volnočasové benefity. Ať tedy platíte za oběd v restauraci, nebo za sportovní aktivitu, stačí vám jen jedna karta, vysvětluje marketingový ředitel společnosti Sodexo Benefity Štěpán Tůma.
* Papírové stravenky nosí v peněžence každý osmý Čech. Nahradí je teď stravenkové karty?
Trh se zaměstnaneckými benefity prochází v posledních letech výraznou proměnou. Svět se zrychluje, digitalizuje se a obrodou prochází i pracovní sféra. Některé pozice zanikají, jiné vznikají a souvisejí s tím i nové koncepty, jako je Průmysl 4.0 či sdílená ekonomika. Se změnami na pracovním trhu dochází také ke změnám na trhu se zaměstnaneckými benefity. Z formy papíru – stravenek, volnočasových benefitů – přecházíme do online prostředí platebních karet, aplikací, portálů a digitálních benefitů. Firemní příspěvek na stravování dnes dostává více než 1, 3 milionu Čechů. Papírovou stravenku ale postupně nahrazuje její elektronická verze a rychle přibývá i míst, kde je s ní možné platit. Ale stále je tady i řada lidí, kteří raději volí papírové poukázky.
* Dá se elektronická stravenka sladit s kartou na volnočasové benefity?
Dá. Elektronická stravenka v podobě platební karty existuje na českém trhu už více než rok. Úplnou novinkou pak ale je Sodexo Multi Pass Card, která v jedné kartě slučuje jak elektronickou stravenku, tak i kartu na volný čas. Takové sloučení bylo možné pouze díky nejmodernějším technologiím a našim investicím do této oblasti. Mezi hlavní výhody nové univerzální karty patří zejména pohodlí pro zaměstnavatele i uživatele. Lidé už nebudou muset nosit různé karty pro různé formy benefitů. Nebo sčítat jednotlivé papírové poukázky a řešit, zda na ně dostanou vráceno nebo zda budou muset doplácet.
* Takže papírové stravenky skončí zanedlouho?
Že by klasické papírové poukázky skončily, nehrozí. Nedokážu odhadnout, jak dlouho tu s námi ještě zůstanou, nicméně budoucnost je v multifunkčních kartách a aplikacích. V současné době zhruba deset procent našich uživatelů využívá zaměstnanecké benefity v elektronické formě. V nejbližších dvou až třech letech očekáváme velmi rychlý nárůst tohoto počtu až na padesát procent. Podle průzkumu NMS Market Research jsou stravenky nejdůležitějším benefitem pro 87 procent oslovených respondentů nad 35 let. Oblibu si drží i mezi takzvanými mileniály, tedy mladou generací zaměstnanců.
* Využívají zaměstnanci možností benefitů k volnočasovým aktivitám?
Benefity z už zmíněné oblasti zdravého životního stylu si získávají stále větší popularitu mezi oběma zmiňovanými skupinami. Příspěvky na volnočasové aktivity, sport, kulturu, lékařskou péči a podobně rok od roku získává stále více zaměstnanců. Jde o trend, který je velmi znatelný. Běháme, cvičíme, zdravě jíme, chceme trávit volný čas se svou rodinou. Firemní benefity z této oblasti využívá jako důležitý motivační prvek stále více společností. Pokud to dříve byly spíše velké korporace, nyní jsou to i středně velké a menší firmy. Nahrává tomu také rekordně nízká nezaměstnanost a přetahovaná o kvalitní zaměstnance na pracovním trhu.
* Dá se struktura benefitů ještě rozvíjet?
Kvalitní nabídku dnes nepředstavují pouze stravenky, poukázky na volný čas či příspěvek na jazykové studium nebo na penzijní připojištění. HR manažeři, kteří se snaží na trhu práce odlišit, sahají k velmi nadstandardním krokům. Máme klienty, kteří v budově postavili skutečně profesionální fitness, jiní mají školky pro děti či zajišťují ubytování pro dojíždějící. To ale stojí nemalé prostředky a ne každý zaměstnavatel si to může dovolit. My proto nabízíme individuální a především jednoduchá řešení, na míru podle konkrétních potřeb každého našeho klienta a jeho zaměstnanců.
* Co na to říkají zaměstnavatelé?
Motivací ze strany zaměstnavatelů je v takových případech co nejvíce a pokud možná nejpřirozeněji skloubit pracovní a osobní život svých zaměstnanců. Práce musí lidi bavit a musejí v ní vidět smysl, veškeré přidané hodnoty jsou prý „navíc“. Benefity nejsou samy o sobě všelékem, pouze podpůrným prostředkem, hlavní benefit musí být to, že člověk chodí do práce rád. To je koneckonců i hlavní vzkaz naší kampaně To nejlepší z práce. Ukázat, jak může moderní svět benefitů vypadat, a přispět k odreagování a posílení týmové atmosféry mezi kolegy.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz