Trh nastartovaný iPhonem má do deseti let dominovat ekonomice
Více než šest miliard dolarů, téměř dvakrát tolik co loni, utratí letos uživatelé chytrých telefonů za aplikace z virtuálních obchodů. Do svých přenosných přístrojů si jich stáhnou čtyři a půl miliardy, osm z deseti přitom zdarma, odhadla v lednu analytická společnost Gartner. Dalších téměř šest set milionů dolarů má letos poskytovatelům drobných mobilních programů přitéct z reklamy.
A do roku 2020 mobilní média radikálně promění celosvětovou ekonomiku, je přesvědčena řada firem ze think tanku MOCOM 2020 – na konci dekády bude mobil peněženkou, novinami i prodloužením lidských smyslů. Už roku 2017 má být trh s mobilním obsahem větší než všechny ostatní mediální kanály dohromady. Takové vize vytvářely optimistickou atmosféru konference M-Days v německém Mnichově věnované koncem ledna právě marketingu a reklamě v mobilních přístrojích.
KONEC ZAČÁTKU Už teď se díky chytrým telefonům směšuje reálný a virtuální svět a zabudované senzory schopné odečítat polohu, teplotu, světlo či vlhkost dávají vzniknout mobilnímu obchodnímu ekosystému, který MOCOM 2020 nazývá sensorconomy. Zbožím jsou právě aplikace, jež zjednodušují život či baví. Desítky tisíc miniprogramů, které ve svém App Store nabízí společnost Apple, překročily začátkem ledna milník celkem tří miliard stažení po celém světě, po roce a půl fungování obchodu. Z mobilního iPhonu je nejvyužívanější platforma trhu, který produkt sám vybudil. Hlavně díky jednoduchosti užívání, výběru a snadnému placení malých částek (často jen dvacetikoruna za jednu). Donedávna se přitom příjmy z mobilů omezovaly kromě plateb na užívání služeb na zasílání reklamních SMS či MMS. „Ekosystém kontrolovali operátoři,“ shrnul Russell Buckley z firmy AdMob poskytující reklamní technologie pro mobily. Po loňském nástupu „chytrých“ telefonů ale Buckley mluví o „konci začátku“. Že „vlastnit uživatele“ budou teď místo operátorů ti, kdo provozují obchody a rozhodují, jaké aplikace budou ke stažení, ukazuje čerstvá celosvětová studie společnosti Netsize mezi tisícovkou relevantních profesionálů. Podle nich Applu zvládne konkurovat Google (Android), o hodně dál za ním Nokia (Ovi Store) a RIM (Blackberry App World), teprve pak Microsoft a všichni operátoři.
MASIVNÍ INFRASTRUKTURA Vznikl obrovský trh, jenž zatím neumíme masově uchopit, přiznali si v Mnichově operátoři ze střední a východní Evropy. Podle jejich manažerů z české Telefóniky O2, rakouského T-Mobilu či slovinského SiMobilu je nezbytné spojit síly, aby mohli své zákazníky nabízet jako příjemce reklamy společně a jedině tak soutěžit o zadavatele s klasickými médii. „Coca-Cola nikdy neřekne ‚chci oslovit skupinu 15+ na telefonech T-Mobilu‘, ale v celém Německu,“ podotkla Kerstin Trikalitisová z Out There Media. Požadavků na přenos dat bude čím dál víc a od toho si mobilní operátoři slibují udržet se ve hře. „Klíčová bude masivní infrastruktura schopná okamžitě reagovat,“ věří Rainer Deutschmann, viceprezident Deutsche Telekom.
*
TABULKA
Exponenciální růst**
Aplikace z virtuálních obchodů v chytrých telefonech
2009*2010*2013
Počet stažení (v mld.) 2 516* 4,507* 21,646
Příjmy (v mld. USD) 4,2378* 6,7704* 29,4793
Pramen: Gartner, prosinec 2009