R o g e r D o u g l a s
Otevřená ekonomika, pokud možno jen nepřímé daně, dvě sazby pro daň z příjmů, rozsáhlá privatizace, deregulace, liberalizace. To je výsledek působení sira Rogera Douglase na postu ministra financí novozélandské labouristické vlády v letech 1984 až 1988.
Novozélandská ekonomika se ocitla na počátku 80. let v krizi. Přebujelá státní administrativa, sociální blahobyt, zadluženost, nekontrolovatelná inflace, slábnoucí měna a rozpočet v červených číslech. „Bylo třeba s tím něco dělat, odpovídá sir Douglas na otázku, jak je možné, že právě labouristé mu dali politický mandát k prosazení tak radikálních reforem. Labourista Douglas přednášel minulý týden v Praze na téma „Kritéria hodnocení úspěšné hospodářské reformy .
Sir Roger Douglas pochází z labouristické rodiny. Jeho dědeček zakládal britskou Labour Party, otec byl poslancem novozélandského parlamentu. Budoucí reformátor, jehož dílo vešlo do dějin pod názvem „Rogernomics , vstoupil do vysoké politiky v roce 1969, kdy byl zvolen poslancem parlamentu. V rámci třetí labouristické vlády se stal v roce 1973 ministrem telekomunikací a pošt, později i bydlení. V roce 1982 byl jmenován stínovým ministrem obchodu a průmyslu, respektive zahraničního obchodu. Stínovým ministrem financí se stal v roce 1983, tedy nedlouho před labouristickým volebním vítězstvím v roce 1984. V roce 1990 opustil politiku a stal se výkonným ředitelem mezinárodní konzultantské firmy Roger Douglas Associates.
Nejliberálnější ekonomické teorie v praxi - tak by se dalo charakterizovat období ihned po začátku transformace. Domácí i zahraniční konkurenci se zcela otevřely dosud nejchráněnější a nejregulovanější odvětví a služby, jakými jsou finančnictví, bydlení, energetika a doprava. Odbouraly se veškeré obchodní a zemědělské dotace. Zrušily se importní kvóty, snížila se cla. Uvolnila se imigrace. Regulační bariéry přestaly deformovat, stouply ceny i mzdy. Od roku 1991 se všechny pracovní smlouvy uzavírají na stejném principu jako jiné obchodní kontrakty. Do privatizace se zahrnula dokonce státní správa, a to tak, že i zde jsou uzavírány časově limitované smlouvy a je jen na rozhodnutí příslušného odpovědného úředníka, zda vybere za určený rozpočet zaměstnance, nebo jednu či dvě firmy. Daně z příjmů byly sníženy na dvojí sazbu 24, respektive 33 procent. Daň ze zisku korporací byla snížena ze 48 na 33 procent. Byla též zavedena jednotná 10procentní (dnes již 12,5procentní) sazba u DPH.