Menu Zavřít

Revoluční rok

20. 5. 2019
Autor: Euro.cz

České minipivovary si prošly milníkem. O jejich přízeň se začaly bít ty velké

Ta revoluce začala docela potichu. To když se na začátku loňského července ve výčepu sokolovského minipivovaru Permon objevil budějovický kvasnicový ležák Kroužek. Že by zdejší sládek Jan Rada špatně spočítal spotřebu a Permonu chybělo vlastní pivo? Ale kdeže, podobné chyby začátečníků u zavedeného podniku jako Permon už dávno nehrozí. Jak se velmi rychle ukázalo, šlo pouze o jednu součást dohody mezi sokolovským pivovarem a národním pivovarem Budějovický Budvar.

Rozjel se tak poměrně zásadní projekt, který nemá v Česku obdoby. I když v minulosti proběhlo několik pokusů o sblížení mezi malými a velkými – pama tuji si třeba na několik let staré a neúspěšné námluvy mezi Českomoravským svazem minipivovarů a Plzeňským Prazdrojem –, až Budějovický Budvar se odhodlal a pustil se do spolupráce.

„Pro minipivovary je to úžasná cesta. Logistiku i skladování mají perfektní,“ vyprávěl nadšeně Michal Sás, spoluzakladatel Permonu, co se mu na kooperaci s národním podnikem líbí.

Sokolovští jen na začátku dodali sudy se svým svrchně kvašeným speciálem P. I. P. A 14° do distribučního střediska vybaveného chladicími boxy, což je pro skladování nefiltrovaných piv z minipivovarů asi ta nejdůležitější podmínka, a odtud je už lidé z Budějovického Budvaru rozvezli do svých hospod po celé republice. Permon byl v nabídce až do konce září, pro každý ze tří měsíců připravil Sás se sládkem Janem Radou jiný speciál.

Permonem projekt nekončí, na budvarských pípách se pak začala střídat i produkce dalších českých a moravských minipivovarů.

Pijáci se dočkali třeba speciálů z krnovské Nachmelené Opice, slánského Antoše nebo potštejnského Clocku.

Že se chce národní pivovar více provázat s menšími výrobci, není novinkou, mluví o tom už vstupní strategie ředitele Petra Dvořáka. Jak týdeník Euro napsal na začátku loňského roku, Budějovický Budvar by chtěl jednou minipivovary pustit i do své zahraniční distribuční sítě a pomoct jim s dobytím nových pozic na trzích v sousedních zemích. Na území České republiky si tak Budvar testuje, co všechno taková spolupráce obnáší a co bude třeba ještě změnit.

A tak jsme do toho šli!

To byl ale teprve začátek. Že se z minipivovarů skutečně stává velmi žádané zboží, potvrdila i dlouho tajená kooperace mezi Plzeňským Prazdrojem a notoricky známým broumským Matuškou. Důvodem bylo loňské stoleté výročí založení Československa.

Oba pivovary, konkrétně tedy sládci Lenka Straková a Adam Matuška, spolu uvařili výroční ležák, který nazvali První. Šlo o světlé za studena chmelené spodně kvašené pivo s 5,2 procenta alkoholu, při jehož výrobě sládci použili americké velmi aromatické chmelové odrůdy.

Zajímavostí je, že jedna várka vznikla přímo v Plzni, druhá zase u Matušků v Broumech. A zatímco plzeňská verze byla během listopadu k dostání pouze ve značkových výčepech Prazdroje, z Pivovaru Matuška zamířila v sektových sedmičkových lahvích do pivoték.

„Prazdroj nás oslovil, jestli bychom společně nevymysleli pivo ke stoletému výročí naší republiky. Jednu várku bychom uvařili u nich (1600 hektolitrů) a druhou u nás (40 hektolitrů). A i když si to možná ne všichni přiznají, vařit pivo přímo v Plzeňském Prazdroji je sen každého sládka. A tak jsme do toho šli!“ vysvětlil Adam Matuška na sociálních sítích, jak se První rodilo.

Přestože přizváním podniku Matuška se otevřela poměrně široká škála možností, co společně uvařit – nabízí se především svrchně kvašené pivo, kde broumský podnik patří dlouhodobě k české špičce – zvolená varianta byla ideální i proto, že se První pilo také v restauracích v malých městech a ve vesnicích, kde jsou svrchně kvašená piva přece jen stále považována za něco podivného.

„Pokusili jsme se skloubit základ Prazdroje, tedy originální slad přímo z Plzně a třírmutový postup přípravy sladiny, s chutí, hořkostí a vůní amerických chmelů. To vše za pomoci kvasnic spodního kvašení,“ popisoval Matuška.

I toto potvrdilo, jak velké pivovarské skupiny musejí pečlivě sledovat svět minipivovarů. Po Budějovickém Budvaru jsou Plzeňští dalšími, kdo pochopil, že přehlížet minipivovary nepůjde donekonečna a spolupráce je logické řešení.

Žatecký úkaz

Kromě těchto zásadních událostí se loni česká minipivovarská mapa rozšířila o několik desítek nových podniků. Z těch čerstvých, které jsme zatím měli možnost navštívit, nás asi nejvíce zaujal Pioneer Beer v centru Žatce. Za značkou stojí Michal Havrda, který předtím mnoho let strávil v průmyslovém pivovaru Krušovice. Zdůraznit je třeba, že své nové žatecké království, které si s přítelkyní vybudoval v památkově chráněném historickém skladu chmelu, patří k nejpůsobivějším minipivovarům v Česku.

Někteří malí výrobci naopak loni ukončili výrobu. Tak třeba zmizel i útulný pražský podnik U Dobřenských, který se zaměřoval na výrobu piv ochucených bylinami a o němž jsme psali i v loňském vydání magazínu Top pivo. Zdejší sládek Adam Roudnický se ale dlouho nenudil. Vaří dnes o několik stovek metrů vzdušnou čarou dál – v novém Andělském pivovaru. A kromě toho rozjel i svou létající značku Skylon.

A co vlastně aktuálně řeší muži a ženy v pozicích sládků? Stále zřetelněji se ukazuje, že sehnat kvalitní slad – především ten humnový – bude pro malé výrobce stále zásadnější potíž. Už dnes většina sladoven odmítá nové zákazníky, těm stávajícím často chtě nechtě snižují množství objednaných zrn. Suché a horké roky způsobují, že kvalitního ječmene se nerodí tolik jako dřív. Strmě rostoucí počet minipivovarů doprovázený zvyšujícím se výstavem však ukazuje, že sladu bude třeba víc a víc.

V České republice nyní funguje osmadvacet sladoven, z toho patnáct humnových, zbytek jsou automatizované pneumatické výrobny. Zatímco dřív bylo normální, že pivovary měly vlastní sladovnu, dnes si tento luxus dopřávají jen v Dobrušce, Broumově, Benešově, Nymburce či Nové Pace. Naprostou raritou je minipivovar v Kounicích, který vznikl jako doplněk zdejší vyhlášené humnové sladovny Karla Klusáčka.

Bez malých to už nejde

A co dál? Jak se bude minipivovarský trh vyvíjet v dalších letech? Jisté je, že stále budou přibývat noví výrobci. V Česku možná dojde k tomu, že s vlastními značkami – nebo už existujícími – se v tomto segmentu zabydlí i velcí výrobci. Ostatně Heineken se už k tomu odhodlal na Slovensku, když vyrukoval se značkou Slobodný pivovar Bradáč. Tak jako tak, uplynulé měsíce opět potvrdily, že průmyslové pivovary se bez těch malých neobejdou.

Festival minipivovarů

Přehlídek a festivalů malých výrobců se po Čechách, Moravě a Slezsku konají tucty. Jestli ale nějaká akce vyčnívá, pak je to jednoznačně Festival minipivovarů na Pražském hradě. Jde o degustační přehlídku, kde si návštěvník promluví s jednotlivými sládky, ale díky pestré nabídce 66 minipivovarů zjistí aktuální trendy. Festival letos proběhne v pátek 14. a v sobotu 15. června.

bitcoin_skoleni

O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?