Společnost Favorit Czechoslovakia, která loni koupila značku Favorit, se chystá na podzim vrátit tato kdysi známá kola na trh. „Obrátíme současnou cyklistiku na hlavu. Ačkoli... možná ji spíš vrátíme zpátky na nohy,“ říká o připravených prototypech majitel firmy Richard Galovič.
* E15: Co vás přivedlo ke značce Favorit, že jste se rozhodl ji koupit?
Unavovalo mě jezdit po Praze autem nebo tramvají, a tak jsem si na jaře 2010 řekl, že si od otce dovezu svého starého favorita a budu na něm křižovat město. Ale táta mi k mému údivu řekl, že ho vyhodil, protože nepředpokládal, že na něm budu jezdit, když mám moderní kola z karbonu.
* E15: Jste cyklistický fanda?
Od dětství mě bavila technologie kol i to, jak na kole člověk postupně objevuje svět. Nejdřív po stovkách metrů. A pak se vzdaluje bydlišti i na desítky kilometrů. V roce 1993 přišel brutální nástup horských kol. Také jsem si ho v té době pořídil a vezl se na té vlně. A před třemi roky jsem se zase svezl na silničním kole a zjistil, že je to úplně něco jiného – lehčí, rychlejší, velká sranda…
I to byl důvod, proč jsem se začal pídit po favoritu. Ale poznal jsem, že za nové komponenty, jimiž bych osadil starý rám, bych dal třicet tisíc. To se nevyplatí, když za tu cenu máte slušné moderní silniční kolo. Ale zapátral jsem po vlastnictví ochranné známky, a když jsem se dozvěděl, že se o ni vedou soudní spory, počkal jsem, až skončí a značku nabídnou k prodeji. Pak jsem učinil nabídku a vyhrál jsem.
* E15: Můžete prozradit kolik vás značka Favorit stála?
Přesná částka není podstatná.
* E15: Řekněte alespoň, v jakých řádech se pohybovala?
V řádech milionů. Důležité je, že máte sumu, za kterou vám to stojí za to realizovat. Kdyby to bylo třeba o pět set tisíc víc, už bych do toho nešel. Už za mnou byli lidé, kteří mi nabídli hodně peněz, mohl jsem na tom vydělat jmění, ale značku jsem neprodal. Před koupí jsem dlouho zvažoval, jestli do toho jít. Favorit je u nás známá značka, jde o velký závazek. Nemůžeme selhat.
* E15: Je to československá značka, na co sázíte při jejím vzkříšení?
Důležité je říci, že nechceme konkurovat žádné cykloznačce. Identifikovali jsme tři oblasti, které mají pro Favorit smysl do budoucnosti. Podle toho jsme sestavili koncept, strategii značky, připravili produktovou řadu kol, která je nyní na úrovni prototypů. Dost to trvalo, protože lidi z týmu si museli utřídit názory. Nechceme konkurovat supersportovním kolům jako Specialized, Cannondale a další. Člověka, který chce po městě jezdit na kole, tyhle speciály vůbec nezajímají.
Budeme dělat kola pro běžné lidi, ne pro závodníky a sportovce. Jde nám o užitkové vlastnosti, aby měl člověk kolo rád a chtěl ho používat. Málokdo potřebuje špičkové sportovní kolo. Je to podobné jako se sportovními automobily, které vlastní plno lidí, aniž by s nimi opravdu uměli jezdit. Nebo vysokovýkonné motorky, to je také podobné. Cyklistika jako by se spíš soustředila na výkonné sportovce a od jejich potřeb odvozuje kola pro obyčejné lidi. Tam vidíme příležitost.
* E15: Automobilky se také rády chlubí, že využívají technologie F1.
Ale to je v pořádku, oni ty technologie odzkoušejí, poznají jejich výhody, ale do normálního auta nedají tvrdou sedačku celou z karbonu a tvrdé závodní tlumiče; tím by nikdo jezdit nechtěl a ani neuměl. Zjistil jsem, že plno lidí podobně neumí ovládat svá drahá kola. A zdaleka se to netýká jen žen. Muži se to jen stydí přiznat. A my postavíme kolo, které ovládne každý. Obrátíme současnou cyklistiku na hlavu. Ačkoli… možná ji spíš vrátíme zpátky na nohy.
Dnešní lepší kola jsou moc komplikovaná, lehce ukradnutelná, snadno se poškodí, vyžadují častou a náročnou údržbu. A už přitom existují technologie, které dovolují dva roky jezdit, pak udělat údržbu a zase jezdit bezstarostně dva roky. Také nechápu, proč je kolo pro muže devítikilové a pro ženu váží třináct kilo!
* E15: To jsou nemalé nároky, na které budete potřebovat dost lidí.
Věnujeme tomu velkou pozornost. A trvá to mnohem déle, než jsme čekali. První uskupení lidí jsme dokonce rozpustili, protože se ukázalo, že se názorově neshodujeme. Musel jsem najmout jiné, kteří rezonují s vizí značky, což předpokládá úplně jiné technologické nároky na kolo. Koneckonců všechno je jiné – prezentace, marketing, péče o zákazníka, jiná cílová skupina. Takže se z toho stal větší projekt, než se původně zdálo.
Čtěte také:
Značka kol Favorit možná zůstane
Továrna Velamosu jde opět do dražby
Trh se sportovním zbožím klesá, prodej kol spadl za čtyři roky o třetinu
Specialisty na stavbu kol samozřejmě máme. A je jasné, že až naše produkty představíme, jsme znovu na začátku, pak se totiž musí postavit celá výroba. Nejprve je třeba doladit některé věci na prvních padesáti kolech, která získají přátelé a rodina. Pak přijdou takzvaní „early adopters“, to by mělo být asi pět stovek kol. Jejich majitele už zřejmě nebudeme znát. A pak se kola dostanou do volného prodeje.
* E15: To je podobné jako v literatuře, kdy se spisovatel stává známým, až když přesáhne okruh svých přátel a známých, jimž dává svou práci číst.
Favorit je, díkybohu, známý už sám o sobě. V šedesátých a sedmdesátých letech to byla opravdu špička, ale před více než dvaceti roky si nechala ujet vlak. Hlavně technologicky.
* E15: Při zadání hesla Favorit vyskočí jako první stránky s Martinou Sáblíkovou a speciálním kolem na časovku. Máte s tím webem něco společného?
Ne, to jsou bývalí majitelé značky, co ji používali donedávna protiprávně. Zatím mají jen licenci, aby doprodali kola, která mají na skladě, ale v novém roce by se už ta kola ve spojení se značkou Favorit neměla objevovat.
* E15: Pořád myslím na to zjednodušení. Budou mít vaše kola vůbec…
…přehazovačku? Ano, ta tam bude. Ale jen s polohami – z kopce a do kopce.
* E15: Kolik modelů nabídnete?
Dva. Kolo pro muže a kolo pro ženy. Internet bude jediný způsob, jak kolo koupíte. Žádné prodejny. Ale budeme mít půjčovny, kde se na kole můžete projet. Pro Favorit přebíráme objednávkové a prodejní přístupy, které mají blíže k automobilovému průmyslu než k prodeji kol a sportovních potřeb.
* E15: Kolik lidí stojí za projektem Favorit?
Naposledy se nás sešlo osm, ale to nebyli všichni. Snažil jsem se dát dohromady špičky ve svém oboru: na branding, stavbu kol, geometrii, na marketing po sociálních sítích… Za všechny uvedu třeba designéra Petra Nováka, který letos získal největší světové designérské ocenění Red Dot.
Favorit by měl být víc než jen kola. Chceme mu dát nádech životního stylu, součástí konceptu tedy budou i značkové cyklokavárny, Favorit Café.
* E15: Můžete je přiblížit?
Vzhledem k tomu, že kola nebudou k mání v klasických obchodech, budou kavárny Favorit Café místem setkávání se zákazníky a milovníky značky. Tady si prohlédnete kola, budete se na nich moci projet, bude tu servis, půjčovna. Potkáte se tady s lidmi, pro něž je kolo součástí životního stylu. Připravit koncept kaváren není snadné, protože nechceme být jen další kavárnou v pořadí, stejně jako nechceme být jen další cyklistickou značkou.
* E15: Kdy se potenciální zájemci o kolo Favorit dočkají?
Prototypy bychom rádi představili už v průběhu podzimu, uvidíme, není to tak jednoduché, a myslím, že na jaře 2013 by už první zákazníci mohli na nových kolech vyjet do města.
Richard Galovič (34)
Vystudoval Strojní fakultu v Bratislavě, obor aplikovaná mechanika. Se svým týmem nyní pracuje na znovuzrození legendární československé cyklistické značky Favorit a usiluje o její návrat na trh. Nedávno také spustil službu Singletones.com, která spojuje lidi se stejnými zájmy po celém světě pomocí aktivit, které je zajímají a baví. Richard Galovič žije v Praze a je velkým fanouškem vzájemné spolupráce a networkingu.