Menu Zavřít

Robot kuchařem. Miso Robotics představují umělou inteligenci, která umí sama připravovat fast food

19. 11. 2021
Autor: Miso Robotics
  • Miso Robotics přišli s vylepšením svého kuchyňského robota Flippyho. Teď bude umět sám připravit 19 smažených jídel

  • Přístroj za desítky tisíc dolarů využívá například řetězec rychlého občerstvení White Castle v USA. Robot pomáhá restauracím nahradit pracovní síly, o které přišly během pandemie

  • AI v gastronomii je prosperující obor, Miso Robotics má už 11 tisíc investorů a jiné roboty chce během obsluhy zákazníků a přípravy jídla využít například i McDonalds


Robot smaží v restauraci šťavnaté hovězí a servíruje hostům hamburgery. Nepotřebuje k tomu žádnou lidskou asistenci a ačkoliv sám nemůže ochutnávat, vaří dobré jídlo. Flippy, jak se stroj jmenuje, ugriloval svůj první burger před čtyřmi a půl lety v rychlém občerstvení CaliBurger. Tehdy vypadal jako vozík na kolečkách. Měl vysouvací rameno, které poháněla pneumatická pumpa a nástroje na jeho konci se daly vyměňovat – k dispozici měl kleště, škrabku a špachtli.

Jeho hlavní náplní práce v restauraci bylo brát syrové placky a pokládat je na gril. Pak robot zapnul stopky a změřil čas a teplotu opékání, nakonec hotové burgery připravil na talíře. Toto počáteční nastavení robotického kuchyňského asistenta, jak mu říkají jeho autoři, bylo tak úspěšné, že se vloni přístroj dočkal uvedení na trh. Jeho výrobce Miso Robotics ho nabízí ke komerčním účelům za 30 tisíc dolarů (668 tisíc korun) a naučil ho vařit mimo burgeru dalších 18 jídel. Asistent zvládne kromě otáčení masa na grilu například smažit kuřecí křidélka, cibulové kroužky a hranolky. Taky prošel změnou vizáže. Místo neohrabaného vozítka se dnes spouští z kolejniček na stropě nad sporákem.

Robot místo hostesky, umělá inteligence i virtuální katalog. České marketingové společnosti drží krok s technologickými trendy
Přečtěte si také:

Robot místo hostesky, umělá inteligence i virtuální katalog. České marketingové společnosti drží krok s technologickými trendy

Tím ale firma Miso Robotics nekončí. Tento týden konstruktéři Flippyho oznámili, že chystají novou, vylepšenou verzi jménem Flippy 2. Většina změn údajně vychází ze zpětné vazby řetězce rychlého občerstvení White Castle, který původního robota využívá jako první síť restaurací v deseti pilotních pobočkách.

Tisíce burgerů

Flippy 2 bude tedy nově obsluhovat celou fritézu sám bez člověčího vedoucího. Zároveň zvládne splnit dvakrát více kroků přípravy jídla než jeho starší sourozenec. Například sám naplní, vysype nebo vymění koše na smažení. To znamená, že člověk si nemusí robota vůbec všimnout, stačí mu dodávat suroviny.

Když dostane například za úkol dělat hranolky, jeho umělá inteligence je díky kameře pozná v bedně před sebou, robotické rameno si je nabere a hodí do koše potopeného ve vroucím oleji. Po přesně určenou dobu je smaží a nakonec hranolky vysype do předem určené mísy. Navíc si pamatuje, ve kterém koši se smaží brambory a kde se naopak dělají cibulové kroužky nebo maso. „Restaurace nerady přiznávají, že jejich zaměstnanci vlastně moc vařit neumí. Při smažení je znát i patnáctivteřinový rozdíl a náš robot ho změří přesně,“ tvrdí zakladatel Miso Robotics.

Podle Miso Robotics je také nové zařízení o 30 procent efektivnější než původní vozítko, což znamená, že za hodinu umí odevzdat kuchařům až 60 košů smažených pochutin. Taky během vývoje „zhubnul“ asi 80 kilo a při testech upekl deset tisíc burgerů. To je množství mnohem větší, než by se zdálo potřebné, ale lidé v USA, kde White Castle působí, dle průzkumů po pandemii vyhledávají smažené jídlo ještě častěji než dříve.

Navíc v období střídavých lockdownů mají restaurace často problém sehnat dostatek lidí, kteří by se věnovali právě smažení a přípravě jednoduchých jídel. Proto robot pro mnoho restaurací představuje spíš nutnost než výstřelek. V uplynulých dvou letech totiž 70 procent zaměstnanců z gastronomie o práci přišlo, takže celková hodnota trhu, na němž Flippy operuje, dosahuje 278,6 miliardy dolarů (6,2 bilionu korun).

„Od počátků práce na Flippym jsme chtěli především vytvořit škálovatelné řešení, které zapadne do každé kuchyně bez toho, aby narušovalo její běžný chod,“ vysvětluje Mike Bell, CEO Miso Robotics. „Flippy 2 má více než 120 vestavěných konfigurací a nyní je jedinou samostatnou robotickou stanicí na smažení, produkovanou v této míře,“ doplňuje.

Jídlo z počítače

Nicméně burgerový pomocník rozhodně není jediný robot v gastronomickém odvětví. Napříč Evropou se totiž čím dál častěji prosazují autonomní vozítka, která rozvážejí jídlo například do studoven a kanceláří. Český startup Vanilla Robotics se dokonce zaměřil na podávání lahůdek z lednice na gauč a nyní přemýšlí o tom, jak dostat donáškové roboty do ulic Prahy. V Paříži šli ještě dál, jedna z místních pizzerií nemá vůbec žádné lidské zaměstnance, všechnu práci od pečení, přes roznášení až po balení pizzy do krabic, obstarávají roboti. Fasfoodový gigant McDonalds pro změnu tento týden oznámil spolupráci s IBM a plánuje postavit plně automatickou drive-through linku, kde bude zákazníky obsluhovat umělá inteligence.

bitcoin_skoleni

Roboti na nošení léků, jídla i piva. Autonomní vozítka z české dílny Vanilla Robotics umí mapovat prostor
Přečtěte si také:

Roboti na nošení léků, jídla i piva. Autonomní vozítka z české dílny Vanilla Robotics umí mapovat prostor

Sami Miso Robotics nedávno uzavřeli partnerství s Inspiring Brands, což zahrnuje i restaurace Buffalo Wild Wings. Produkt učený pro ně se bude jmenovat Floppy Wings. Pro řetězec QSR zase plánují vyrobit automatického barmana, který bude nalévat pití, pak kelímky zavře a označí, ke které objednávce patří. Kalifornský startup nasbíral už 11 tisíc investorů a hledá další. Hodnota firmy se vyšplhala na 350 milionů dolarů (7,8 miliardy korun) a v současnosti podnikatelé spouští crowdfundingovou kampaň série D, o které si slibují dalších sedm milionů dolarů (155 milionů korun).

  • Našli jste v článku chybu?