Maluje obrazy, předpoví počasí a napomáhá při náboru nových zaměstnanců. Moderní technologie pomalu ale jistě pronikají do všech sfér lidského života. Není tedy divu, že se globálním inovacím, jejichž rozvoj značně urychlila koronavirová krize, začaly přizpůsobovat i české marketingové agentury. Ty pomocí ověřených zahraničních technologií i vlastních unikátních řešení podporují prodej a dosahují svých vytyčených cílů, ať už se jedná o zisk, snížení nákladů na provoz či zlepšení komunikace se zákazníkem.
Některé potravinové řetězce a drogerie přímo do svých regálových uliček momentálně umisťují třeba robotickou ruku, jejíž úkol je jednoduchý: zaujmout zákazníky a udržet jejich pozornost co nejdéle. „Pro naše klienty využíváme robotickou ruku Tokinomo, která slouží k přímému prodeji produktu a komunikuje se zákazníkem světlem, pohybem a zvukem. Ve chvíli, kdy zaznamená blížícího se nakupujícího, propagovaný produkt rozsvítí, začne s ním hýbat a přiblíží jeho výhody,“ popisuje Pavel Kozler z agentury Knowinstore s tím, že nová technologie vlastně zastupuje roli hostesky.
Jakou formou zákazníky ruka osloví, určí sami prodejci. „Mohou představit jeho výhody nebo klidně vyprávět příběh vzniku produktu,“ říká Kozler a dodává, že díky nové technologii pozorují nárůst prodeje v průměru o 200 procent. Rekord v tomto případě zaznamenal kosmetický produkt, díky kampani se ho prodalo o 950 procent více než před ní. To je podle tiskové zprávy Asociace komunikačních agentur, pod kterou spadá i Knowinstore, dáno tím, že se díky robotické ruce zákazníkům produkt lépe vštípí do paměti a budou si ho po odchodu pamatovat. Na mysli by měl zůstat až 40 procentům z nich.
Bez umělé inteligence to nepůjde
Své místo má v českém marketingu i virtuální realita, jejímž úkolem je zvyšovat osobní zkušenost zákazníka s produktem. Zákazníkům navíc přináší nový zážitek, který vyplňuje mezeru, jež vzniká mezi nakupováním na internetu a v kamenné prodejně. Slouží rovněž jako nástroj pro zjišťování nákupních zvyklostí.
„V současné době využíváme vlastní řešení na platformě Oculus Quest 2 - WELLEN Virtual Lab. Našim klientům jsme ve virtuální realitě schopni prezentovat prvky interiéru prodejen nebo komunikace. Klient má svůj vlastní set a po nahrání si ho může sám procházet,“ vysvětluje Petr Šimek z agentury Wellen s tím, že neodmyslitelnou součástí virtuální reality je možnost prezentace produktů, které prodejci nemají nebo nemohou mít na prodejně. Zákazník si tak může například přednastavit auto v jakékoli konfiguraci či sedačku ve vybraně barvě.
I když ji zákazníci nemusí nutně vidět, nedílnou součástí prodejního procesu bývá stále častěji i umělá inteligence, jejímž úkolem je zpravidla zkoumání spotřebitelského chování. „V oblasti retailu využíváme vlastní umělou inteligenci G-PromoAI, která má pomoci s podporou prodeje a automatizací procesů při tvorbě konceptů například pro soutěže nebo další projekty, které jsou k podpoře prodeje určeny. Zároveň průběžně analyzujeme získaná data,“ uvádí Ondřej Gottwald z Garp Integrated, který je zároveň vedoucí sekce Aktivačních agentur v Asociaci komunikačních agentur.
Dodává rovněž, že z dosavadních více než 500 tisíc responzí, které umělá inteligence za poslední dva roky získala, dokáží předem říct, jak bude promo akce úspěšná a jakou lze očekávat účast. Za výhodu považuje také to, že se díky nové technologii podařilo snížit náklady a čas na přípravu promo aktivit přibližně o 50 procent.