Potíže se nevyhnuly ani jinak rychle rostoucímu oboru průmyslové
automatizace, v němž v Česku působí desítky až stovky převážně menších firem.
Pro automobilky i dodavatele vyrábějí na míru sofistikované robotické linky,
které nahrazují mechanickou lidskou práci.
„Ze skvělého trhu se stal složitý trh. Projektů jsou mraky, ale nikdo o nich
nerozhoduje. Je to zamrzlé,“ glosuje situaci Ondřej Vičař, partner investičního
fondu Genesis Capital. Fond Jana Taubera před třemi lety vstoupil do průmyslové
automatizace nákupem firmy D2G.
Elektrosvět
Neradostná situace je podle Vičaře na celém trhu. Nové zakázky se propadly o třetinu, často i víc. Viníkem přitom není jen pandemie covidu-19, ale i to, že celý automobilový průmysl se současně přeorientovává na výrobu elektromobilů, takže se pořádně neví, jak budou nové výrobní linky vypadat. „Automobilky se připravují na to, že linky budou úplně jiné, pozastavují a odkládají investice,“ říká partner poradenské společnosti Moore Czech Republic Petr Kymlička, který s některými firmami z oblasti průmyslové automatizace spolupracuje.
Firmy postihlo i zavření hranic a omezená možnost cestování. To je případ
jedné z největších firem na trhu, společnosti Del ze Žďáru nad Sázavou, která
loni dosáhla konsolidovaných tržeb kolem miliardy korun. Nebo firmy Aktivit,
jíž protipandemická opatření zabránila vycestovat za zákazníkem do Indie, takže
musela dokončit linku na zakládání kokpitu do osobních aut formou vzdáleného
přístupu a skrze něj instruovat místní zaměstnance.
Vzdálená dodávka a instalace je zajímavý nový trend, kterým půjdou do budoucna i ostatní. „K zákazníkovi pošlete nejen výrobní linku, ale i její 3D model s popisy. Je to zatím na začátku, ale koronavirus to velmi urychluje, protože když nemůžete poslat do zahraničí člověka, pošlete alespoň software,“ dodává Kymlička.
V praxi to funguje tak, že lokální pracovník drží před linkou tablet a na
obrazovce se mu objevují instrukce, co má dělat, když chce provést nějakou
úpravu. Před sebou má inteligentní manuál linky ve vizuální podobě.
Novoborský Aktivit patří k firmám, které budou muset výrazně omezovat
náklady, aby se se situací vypořádaly. Na trhu je mnohem menší počet zakázek, o
něž se uchází více firem, takže ceny padají. Pokles nových zakázek je vůbec tím
nejpalčivějším problémem.
Diktát silných
V příštích měsících a letech se roztříštěný trh průmyslové automatizace bude konsolidovat. Firmy jako zmíněné Aktivit a Del či ostravský Elcom, hodonínský Gemax nebo ICE Industrial Services průmyslníka Petra Otavy budou hledat partnery a synergie, aby přežily složité období.
Tím spíše, že automobilky v současnosti zneužívají své pozice na trhu a nutí
své subdodavatele k prodlužování podmínek splatnosti. „Tam, kde byla doteď
splatnost měsíc, jsou nyní tři měsíce. Vzhledem k tomu, že prostě oznámí, že
tak to bude, máte možnost buď to akceptovat, nebo nedodávat. Samozřejmě že
nabídnou i faktoring, ale to není zadarmo,“ říká Kymlička. Automobilky si tak
vytvářejí finanční polštář.
Budou ho potřebovat. Letos výroba vozů v Česku propadla o čtvrtinu. Evropu
teď postihla druhá vlna pandemie a provozy se znovu omezují. Představitelé
autoprůmyslu se shodují, že další úplný lockdown by byl pro řadu firem
likvidační.