Na pozici zřejmě nejlepšího festivalu se vyšvihnul Rock for People, který se konal v uplynulých dnech v Hradci Králové. Zhruba 170 kapel pobavilo téměř 30 tisíc návštěvníků. Obří akce byla profesionálně zvládnuta i z hlediska organizace a byznysu.
Autor: Rock for People – Robert Macháček
Nejen slunce rozzářilo první červencový prodloužený víkend. Pokud někteří kritici doposud tvrdili, že česká festivalová scéna je zajímavá i zábavná, ale stále pokulhává za zahraniční konkurencí, tak mohou pomalu na toto tvrzení zapomenout. Tedy pokud se zúčastnili letošního hudebního festivalu Rock for People, který se letos konal v Hradci Králové. Již předem avizovaný seznam interpretů naznačoval, že si pozváním údajně nejlepší současné koncertní kapely Muse pořadatelé dali pomyslnou laťku hodně vysoko. Navíc rozpočet na její vystoupení by vystačil na jiné dvě, tři ověřené hvězdy světového formátu. V tomto případě se ale potvrdilo pravidlo, že méně je více. Skupina Muse nakonec přilákala na své velkolepými efekty protkané vystoupení kolem 25 tisíc diváků, kteří si užili největší show v dějinách samotného festivalu. Dostála tak své pověsti.
Hlavními hvězdami byly skupiny Muse a Prodigy
Program byl rozdělen do pěti hlavních koncertních zón, z nichž dvě fungovaly jako rovnocenné hlavní scény. Byly to T-mobile stage (na nich vystoupily skupiny Muse, Skunk Anansie či NOFX) a Česká spořitelna stage (zde hrály skupiny The Prodigy, Tricky nebo The Editors).
Vedle skupiny Muse byli dalšími vystupujícími taháky počátku festivalového léta nestárnoucí protagonisté ze skupiny The Prodigy, kteří svým vystoupením roztančili nejvíce návštěvníků. Na naplněný program doplatil odpoledním vystoupením Tricky, jemuž nebylo umožněno vychutnat si noční atmosféru, jež by mu jistě více slušela. Příjemným překvapením bylo vystoupení v tuzemsku poměrně neznámé kapely The Archive. Britská kapela přilákala svými psychedelickými tóny davy posluchačů, jež se trousily z právě končícího galapředstavení kapely Muse.
Trochu kriticky vnímáno bylo zařazení českých a slovenských interpretů do vedlejších stanových pódií, ale myslím si, že právě tyto prostory navodily klubovou atmosféru, jež mnoha českým kapelám svědčí více než otevřená scéna. Toho využili nejen osvědčení festivaloví matadoři Visací zámek, Wohnout nebo Znouzectnost, ale také Marie Rottrová s kapelou Neřež, jež dokázala na své vystoupení zaplnit stan napříč všemi věkovými kategoriemi. Zasloužený aplaus také sklidila Anna K, která i přes svůj zdravotní hendikep nevzdala živá koncertování.
Vyslechnout 170 kapel za čtyři dny je nad lidské síly, proto bylo třeba si od hudby občas odpočinout. K tomu nebylo nutné opouštět festivalový areál. Především aktivity sponzorů byly dost kreativní. Někteří návštěvníci poprvé vzlétli vrtulníkem, někdo vyzkoušel Sky bar s výhledem na hlavní pódium, když bolely nohy, tak tu byly koloběžky. Kdo umí jezdit na kole, mohl vyzkoušet své schopnosti na jednokole, což s rostoucí konzumací alkoholu bylo pro mnohé nepřekonatelným úkolem.
Zázemí zahrnovalo bankomat i levné pití
Pořádání festivalů je dost náročný byznys, o to více stojí za to pracovat s návštěvníky. Šestnáctiletá historie festivalu poskytuje slušné zkušenosti pořadatelů, kteří je v letošním ročníku řádně prodali. Osvědčený Festivalpark v Hradci Králové a sehraná parta Depo Crew nabízí pořadatelům akcí perfektní zázemí, díky čemuž se pořadatelé mohli věnovat dalším aktivitám.
Lidé z pořadatelské Ameba Production to využili především k doladění zdánlivých maličkostí, které dělají tento festival výjimečným. Především vyslyšeli požadavky na posílení hygienického, ubytovacího a občerstvovacího zázemí. Kapacita Festivalparku je kolem 30 tisíc návštěvníků, a také s tímto číslem pořadatelé počítali. Proto byly minimalizovány problémy s parkováním, bylo dost mobilních (a pravidelně udržovaných toalet), funkční sprchy a variace stanových městeček, která spoluutvářejí festivalový život.
Co stojí za zmínku, je také krok pořadatelů postarat se o pitný režim účastníků. Zajistili prodej vody „za babku“. Vedrem zmožení návštěvníci si tak mohli pořídit dvoulitrovou láhev vody v PET lahvi za lidových dvacet korun. Pokud jde o zdánlivou maličkost s odpady, pořadatelé se můžou pochlubit pečlivým tříděním. A co nezvládli pořadatelé, doplnili sponzoři, a tak to má být. Mnozí z návštěvníků uvítali bankomat v areálu či možnost nabití mobilního telefonu, poslat e-mail a další záležitosti, jež umožňují užít si festival naplno.
Pořadatelé nepodcenili ani merchandising
ROCK FOR PEOPLE V ČÍSLECH |
* celkem festival přilákal 28 500 návštěvníků * 550 z nich vyhledalo lékařské ošetření * průběh koordinovalo 130 pracovníků * odehrála se všechna plánovaná vystoupení * bylo vytříděno 80 procent všeho odpadu |
Festival je také ideálním místem, jak oslovit velkou cílovou skupinu na jednom místě, v jeden čas a navíc v uvolněné atmosféře. Toto již dokážou využít především zavedení sponzoři, ale také partneři, jež mají na akcích své stánky a prodejny. Pořadatelé se stále často věnují pouze aktivitám, jež se přímo vztahují k samotné podstatě projektu, a tak stále nevyužívají potencionál merchandisingu v místě akce. Většinou si vystačí prodejem triček s logem akce.
Rock for People se ale tomu vymyká, a tak si fanoušci okupující stan s označením „Merchandise“ mohli pořídit nejen zmíněná trička. V rozmarném počasí jistě mnozí z nich využili možnosti pořízení mikiny, větrovky či čapky, a to opět za ceny, které jsou akceptovatelné i mimo samotnou akci. Věřím, že pořadatelům se tento krok jistě vyplatil. A i kdyby byl komerční dopad menší, než očekávali, tak jim to vynahradí samošiřitelná propagace fanoušky, kteří oblečení využijí i mimo festivalové období.
Letošní ročník festivalu Rock for People snese ta nejpřísnější měřítka z hlediska organizace i obsazení. Pokud jsme někdy záviděli Slovensku festival Pohoda, tak již rozhodně nemusíme. Můžeme se těšit, čím nás překvapí pořadatelé Rock for People příště.