UPC/Karneval
PRAHA (oh) – Více než devět miliard korun, přesně 322,5 milionu eur, zaplatí společnost Liberty Global za druhého největšího českého kabelového operátora, společnost Karneval Media. Na obchodu je zajímavý - kromě jeho objemu – především fakt, že Liberty Global je mateřskou firmou společnosti UPC, jedničky mezi českými kabelovkami. Po spojení obou firem, které Liberty Global očekává před koncem letošního roku, vznikne kabelový operátor s více než 800 tisíci klienty. Dosavadním majoritním akcionářem Karnevalu byla investiční společnost Mid Europa Partners, minoritním akcionářem fond Baring Communications Equity Emerging Europe. Menší podíly držel i management Karnevalu. „Liberty Global je firma se zkušenostmi z celého světa, je to nejkvalifikovanější kupující Karnevalu, jakého jsme mohli najít. Synergie této akvizice prospějí nejen firmám samotným, ale i celému telekomunikačnímu českému průmyslu, tedy i zákazníkům,“ řekl týdeníku EURO Roberd Gardner, generální ředitel Karneval Media. Transakce proběhne ve dvou krocích. V tom prvním získala Karneval společnost Unite Holdco III, společná firma JP Morgan a londýnské pobočky Deutsche Bank. Druhý krok, převedení Karnevalu a jeho dceřiné společnosti Forcable, která je rovněž součástí akvizice, do vlastnictví Liberty Global, proběhne po schválení obchodu Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten nicméně prozatím žádný návrh na spojení obou firem neobdržel. „Rozhodujícím kritériem případného schválení fúze bude zřejmě finanční obrat obou firem vzhledem k trhu,“ konstatoval Filip Vrána z tiskového oddělení ÚOHS. František Malina, tiskový mluvčí UPC, nepředpokládá, že by při schvalování měly nastat komplikace. „Pravdou je, že jednička trhu kabelových televizí kupuje dvojku, ale vzhledem k blížícímu se spuštění vysílání internetové televize české pobočky společnosti Telefónica O2 a postupující digitalizaci terestrického televizního vysílání se rozhodně nedá mluvit o monopolním postavení na trhu. Co se týká vysokorychlostního připojení k internetu, tam je to úplně jasné, rozhodně nejsme nejsilnější hráč,“ řekl Malina týdeníku EURO. „Podobné fúze kabelových televizí momentálně probíhají po celém světě, cílem takovéto strategie je vytvořit důstojnou alternativu vůči tradičním telekomunikačním a mediálním firmám,“ soudí Malina.