Menu Zavřít

Rodinný svalovec

9. 2. 2007
Autor: Euro.cz

Napůl víceúčelové auto, napůl kombi se sportovními ambicemi

WT100

Corolla je ve světě automobilových fandů silný pojem. Natolik silný, že devět generací vozu se dosud neokoukalo a o nové corolly je vždy zájem. Otázkou ale je, do jaké míry model Verso vlastně ještě zůstává corollou, nechce-li se spíše Toyota poněkud přiživit na slavném jméně. Verso je zvláštní vůz. Svými rozměry a vzhledem připomíná velké kombi, charakterem a vnitřním členěním zase víceúčelový automobil (MPV). Každopádně design vozu je poměrně originální a určitě se hned tak neokouká. Prostoru je pro pět cestujících dostatek i vzadu, navíc zadní řada sedaček se dá posunovat na úkor zavazadlového prostoru. Na místo si tedy stěžovat nikdo nemusí. Pokud chcete vézt šest či sedm lidí, i ti se do vozu vejdou, ale musíte použít třetí řadu sedaček. Ta už přirozeně tolik pohodlí nenabízí. Je koncipovaná jako nouzová, což pro dospělého znamená utrpení, na druhé straně dětem až tolik vadit nebude. Problémem třetí řady totiž je, že sedáky jsou těsně nad podlahou. Sedadla nepřekážejí v zavazadlovém prostoru prakticky vůbec, protože jsou ukrytá v podlaze. Stačí jen zatáhnout za madlo a vyklopí se.
Po nastartování versa se ozve hlučnější klapot dieselu, který ovšem po pár vteřinách utichne. Diesely Toyota umí skvěle a tento je jen dalším zástupcem povedené řady. Spojka vozu je sice poněkud tužší a zabírá dost nízko, ale i přesto je znát, že motor stačí pouze lechtat na plynu, aby začal okamžitě zabírat. Toyotě se podařilo do značné míry eliminovat turboefekt, který lze mírně pocítit kolem dvou tisíc otáček. Nejde ale o nějaký kopanec, je to spíše nástup mohutného zátahu, který řidiče příjemně zatlačí do sedačky. Zátah motoru od dvou tisíc pokračuje v nezměněném tempu až téměř do tří tisíc otáček, což dává vozu netušené možnosti. V podobném spektru totiž vrcholí i točivý moment a tato kombinace dělá z automobilu predátora. Bleskové předjíždění, ostré průjezdy přes utažené horizonty kopců, pružné zrychlení, které by od MPV nikdo nečekal. Ostrá jízda vyžaduje dobrý podvozek a ani v tomto případě toyota nezklame. Na výkon motoru je sice naladění spíše komfortní než sportovní, přesto se vůz příliš nenaklání v zatáčkách a dobře sedí. Nerovnosti zvládá poměrně dobře, poradí si i s dlažbou a v městském provozu mu nelze prakticky nic vytknout. Jen obutí by chtělo vylepšit. V situaci, kdy vůz na mokrém asfaltu nejevil sebemenší známku limitní situace, pneumatiky se poroučely a mokrá zatáčka vyvolala pořádný přetáčivý smyk, a to prakticky bez varování. Podobně se však při testu chovalo i jiné verso, takže na vině je skutečně jen obutí. Doporučuji majitelům uvážit, do jakých pneumatik investovat, a spíše si připlatit.
Na versu je sympatické i odhlučnění interiéru. Kromě několika vteřin po nastartování je ve voze ticho, dokonce i při vyšších rychlostech akustický hluk nepřekračuje únosnou míru. Pouze v červených otáčkách motor vyluzuje nepříjemné zvuky. Rázný motor si ovšem vyžádá slušnou porci paliva. Tedy na diesel. Kombinovaná spotřeba se pohybuje kolem osmi litrů, při ostré jízdě, ke které vůz neustále svádí, překročíte i deset litrů na sto kilometrů. Naopak, jedete-li opravdu defenzivně, lze atakovat hranici sedmi litrů. I přes mírně vyšší spotřebu, než má naftová konkurence, se toyota chová ekologičtěji než ostatní. Vůz totiž disponuje systémem čistění výfukových plynů D-CAT, což přináší nejnižší emise v dané objemové třídě.
Množství prodaných vozů v Česku bude ovšem limitovat cena. Verso totiž mezi svými, tedy malými MPV a většími kombi se sportovními ambicemi, nemá konkurenci. Toyota to dobře ví a za svého premianta si říká o dost peněz. Corolla Verso 2.2 D-4D s výkonem 180 koní stojí od 833 900 korun výše, což je hodně.
klady
• prostorný interiér
• silný motor
• přesné řazení
• brzdy
• podvozek
Minusy
• obutí
• vysoká pořizovací cena
tabulka
Corolla Verso 2.2 D-4D
motor: přeplňovaný naftový čtyřválec
výkon 180 koní, 130 kw
objem 2200ccm
převodovka šestistupňová manuální
cena 833900 základní, 996500 testovaný vůz

  • Našli jste v článku chybu?