Novinka, která pojme až sedm pasažérů, vyniká také ve variabilitě prostoru
Nová generace Fordu C-Max přichází na trh kromě základního provedení také ve větší verzi s označením Grand. Trochu nadnesený název je však zcela na místě. Grand C-Max přináší na trh zajímavou směs chytrých nápadů, praktičnosti a dobrých jízdních vlastností, jaké konkurence pod jednu střechu zatím nedostala. Prodloužený Grand C-Max předchozí generace nenabízela. Vůz se v přední části od svého kratšího bratra vizuálně neliší. To podstatné z hlediska interiéru se však nachází v zadní polovině. Do druhé řady sedadel se nenastupuje klasickými křídlovými dveřmi, nýbrž posuvnými. Dvojice posuvných bočních dveří se na osobním voze z nabídky evropského Fordu objevuje vůbec poprvé. Což je až s podivem, protože řešení je to nadmíru praktické. Konkurenční Opel Zafira řeší totožnou část vozu dveřmi otevíranými proti směru jízdy. Co se týče přístupu, oba systémy jsou svou praktičností na míle vzdálené běžným dveřím, nicméně náš ford přeci jen vede díky daleko menším nárokům na prostor kolem vozu. Posuvné dveře jsou například na přeplněném parkovišti u supermarketu k nezaplacení. Oproti klasickému C-Maxu má provedení Grand také jiný mechanismus sklápění sedadel druhé řady. Nelze je vyjímat, nicméně prostřední sedačku sedmimístné verze je možné sklopit a následně zcela ukrýt pod jedno z bočních sedadel. V případě potřeby lze sklopit ostatní sedačky tak, že vznikne rovná plocha od pátých dveří – jejichž výška otevření je programovatelná – až k řidiči. Prodloužená záď může za příplatek ukrývat dvě další sedadla ve třetí řadě. Interiér zároveň zůstává mimořádně praktický. Ve výčtu důmyslných odkládacích prostor nechybí držáky nápojů vpředu ani vzadu a také stropní konzola s odkládacími schránkami. Cestování v konfiguraci 2+2+2, kdy má každý pasažér kolem sebe spoustu místa, je skvělý zážitek, umocněný navíc panoramatickou střechou. Vzdušný interiér nabírá tímto dnes už vcelku běžným prvkem další rozměr volnosti. Interiér Grand C-Maxu se opravdu povedl. Prvky kinetic designu, což je aktuální designová linie Fordu, odvádějí pozornost od charakteru auta coby rodinného minivanu až někam k pocitu řízení hatchbacku. O fous menší mrštnost podstatně většího vozu, než jsou běžné hatchbacky typu VW Golf nebo Renault Clio, je více než vyvážená plavností, s jakou se Grand C-Max vyrovnává s nekvalitním povrchem vozovky. I přes vyšší hmotnost, danou vysoce variabilním interiérem, jsou jízdní vlastnosti skvělé. Testovaný Grand C-Max poháněl nový přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru, Fordem označovaný jako EcoBoost. Jde o řadu zážehových jednotek, která má velkou ambici nabízet výkon velkého motoru z malého objemu. Motory EcoBoost mají přímé vstřikování paliva a časování sacích i výfukových ventilů. Ford tvrdí, že jsou o dvacet procent výkonnější než běžný motor stejného objemu, avšak při spotřebě o taktéž dvacet procent nižší. Motor má značně potlačený turboefekt, což se v praxi projevuje tak, že s vozem lze bez problému zrychlovat už od 1500 otáček za minutu. Vůbec dostupnost výkonu v širokém rozsahu otáček je velkou předností této pohonné jednotky. Ztráta tahu je totiž patrná až daleko za hranicí pěti tisíc otáček za minutu, což je rozpětí, které může ostatní přeplňovaná konkurence jen závidět. Ze strany Fordu je motor EcoBoost jasnou odpovědí na doposud vládnoucí TSI od koncernu VW, a to zejména, pokud se do hry zapojí také šestistupňová dvouspojková automatická převodovka PowerShift. Ford tvrdí, že ve srovnání s konvenčními samočinnými převodovkami je až o deset procent úspornější. Daleko příjemnější je však její schopnost bleskurychlého řazení bez přerušení hnací síly.
KLADY Variabilita Zpracování Technologie Jízdní vlastnosti
ZÁPORY Vysoká nakládací hrana
Tabulka Ford Grand C-Max Motor: přeplňovaný benzinový čtyřválec Objem: 1596 ccm Převodovka: dvouspojková automatická Nejvyšší výkon: 110 kW Zrychlení 0–100 km/h: 9,4 s Rychlost: 204 km/h Spotřeba (kombinovaná): 6,6 l/100 km Cena: 419 000,– základní