Tramvajové provozy v České republice prošly v letech komunismu unifikací. Zmizela řada úzkorozchodných tratí, naposledy při rozsáhlé rekonstrukci v libereckých ulicích. Došlo i k likvidaci meziměstských tratí na Ostravsku - jejich případný návrat do této rozsáhlé aglomerace zatím zůstává stále jen ve fázi úvah.
Tramvajové provozy v České republice prošly v letech komunismu unifikací. Zmizela řada úzkorozchodných tratí, naposledy při rozsáhlé rekonstrukci v libereckých ulicích. Došlo i k likvidaci meziměstských tratí na Ostravsku - jejich případný návrat do této rozsáhlé aglomerace zatím zůstává stále jen ve fázi úvah.
Skutečných rarit tedy v Česku najdeme poměrně málo. Patří mezi ně například především jednokolejná úzkokolejná trať z Liberce do Jablonce či „rychlodráha měsíční krajinou“ mezi Mostem a Litvínovem. Cestu do 21. století můžete zažít na pražském Barrandově - podobně jako trať v nedalekých Modřanech je celá vedena nezávisle na automobilové dopravě a má tedy potřebné parametry rychlodráhy. Zajímavostí je i „brněnské metro“ - podzemní stanice Jírova ve čtvrti Líšeň. Netradiční jsou také krátké jednokolejné úseky: Kvůli úzkému průjezdu v domě je nutností v Praze u Malostranského náměstí nebo na mostě mezi ostravskými zastávkami Hranečník a Teplotechna.
Velkou romantiku lze ale zažít jen pár kilometrů za českými hranicemi. Z Hřenska se podél Labe dostanete do německého lázeňského městečka Bad Schandau. Tamní tramvajový provoz je sice malý a slouží spíše výletníkům než obyvatelům, zato je tu k vidění úzkorozchodná jednokolejná trať s historickými soupravami. Z Bad Schandau vede trať údolím řeky ve skalnaté krajině Českosaského Švýcarska. Mírným stoupáním se dostane až k výletnímu místu Lichtenhainer Wasserfall.