Prakticky v celém Česku se staví stále více nových kanceláří. Dávno neplatí, že vznikají pouze v Praze. Ani v hlavním městě totiž už není tak snadné pronajmout kanceláře, jako tomu bylo ještě před několika lety. Nároky nájemníků stále rostou. Pražský trh s kancelářemi je stále leadrem.
Prakticky v celém Česku se staví stále více nových kanceláří. Dávno neplatí, že vznikají pouze v Praze. Ani v hlavním městě totiž už není tak snadné pronajmout kanceláře, jako tomu bylo ještě před několika lety. Nároky nájemníků stále rostou.
Pražský trh s kancelářemi je stále leadrem. Jen v prvním čtvrtletí letošního roku se v Praze dokončilo zhruba 32 tisíc čtverečních metrů kancelářských ploch. Velká je i obsazenost kanceláří, většina projektů s ní zatím nemá potíže. Je ale nutné zdůraznit slovíčko „zatím“. Podle některých odborníků totiž zároveň s množstvím nabízených kancelářských ploch narůstají i požadavky nájemců. C o pro ně bylo dobré před několika lety, již nestačí.
To je také jeden z důvodu trendu stěhování velkých firem z centra města, kam přišly na počátku 90. let, do administrativních komplexů v okrajových částech Prahy. Tento trend samozřejmě neplatí pouze pro Prahu, kanceláře se totiž stále více začínají stavět zejména v atraktivních krajských městech jako je Brno, Hradec Králové či Plzeň.
Mění se ale také poptávka po velikosti kanceláří. Zatímco na konci 90. let byla nejlépe pronajímatelná plocha kolem 900 metrů čtverečních, dnes se s tlakem velkých společností a s podmínkou expanze toto číslo zvětšuje, pronajímají se větší celky. Proto také nově vznikající komplexy počítají většinou jak s pronájmem menších prostorů pro menší firmy, tak s pronájmem velkých prostorů. U nájemníků má šanci uspět jen objekt, který je na tom dobře s bezpečností ve všech podobách, s dobrou dopravní dostupností a v atraktivní lokalitě.
Pokud jde o vybavení samotných kanceláří, stále více se prosazují moderní technologie, které si žádají své - od velkokapacitních komunikačních sítí až po nové a nové kusy nábytku na počítač, skener, tiskárnu a podobně. Ale pozor - ve všem platí, že nic se nemá přehánět. Interiéroví architekti radí, že kanceláře potřebují i dostatek volného prostoru, aby se v nich dalo „dýchat“.
Právě dýchání v pravém slova smyslu souvisí u nových administrativních budov opět s moderními technologiemi. Tyto většinou skleněné budovy totiž obvykle nemají otevírací okna a výměna vzduchu se řeší důmyslnou klimatizací. Ta umí v létě chladit, v zimě ohřát a ještě se postará o výměnu vzduchu v kancelářích. Klimatizace se ale nedá většinou montovat do starších administrativních budov, což je dalším důvodem pro jejich postupné opouštění.
A jak bude vypadat kancelář budoucnosti? To je sice spíše otázka pro věštce a prognostiky, jedno je ale jisté. Její obyvatel bude mít k dispozici stále více a více výdobytků moderní civilizace a třeba jedna magnetická karta mu časem nahradí nespočet různých klíčů či číselných kódů.