Bruselu nevoní intervence Londýna ve prospěch divize BMW
Německá automobilka BMW nemá lehký život se svou dcerou, zadluženou luxusní značkou Rover, v jejíž britských provozech pracuje třicet tisíc lidí. Slib londýnské vlády, že mohutnou finanční injekcí přispěje k záchraně divize, však vyvolává u ;Evropské komise značné pochybnosti.
Mnichovský koncern požádal Blairův kabinet o pomoc v březnu 1999 a touto dotací podmínil vlastní investici deseti miliard marek do Roveru. Downing Street se zavázala, že poskytne 152 milionů liber (475 milionů marek) a podle regulí Ev ropské unie požádala Brusel o souhlas. Komisaři už nicméně naznačili, že jde o příliš vysokou částku a že její výpočet nevychází ze solidních údajů. Komise rovněž nevěří ve vážnost pohrůžky BMW, že nepřijde-li pomoc z Británie, nebude do Roveru investovat ani Mnichov a věnuje peníze na výstavbu výrobních linek v Maďarsku. „BMW doufá, že Londýn přesvědčí Brusel, že je státní pomoc pro Rover a jeho filiálku v Longbridgi nezbytná, prohlásil pro agenturu Reuters mluv čí BMW Jürg Dinner.
Kámen na krku.
Společná historie BMW a Roveru se začala psát v roce 1994, kdy tehdejší šéf představenstva bavorského výrobce Bernd Pischetsrieder dotáhl do vítězného konce boj o převzetí noblesní etikety s konkurenčním Volkswagenem. V yhlídky byly slibné. Pod Pischetsriederovým vedením stoupl obrat koncernu za pět let do roku 1998 o 29 miliard na 63 miliard marek. Zisk se zdvojnásobil. V roce 1998 byl však už zisk s 903 miliony marek nižší než v roce předchozím. Na vině byl Rover. Problémové dítě zlámalo nakonec Pischetsriederovi vaz, loni v únoru musel kvůli téměř dvoumiliardové ztrátě dceřiné firmy klíčový post opustit. Ztráta Roveru se v prvních devíti měsících roku 1999 ještě prohloubila, na červených číslech se podepsa ly vysoké restrukturalizační náklady a silný kurs britské libry.
Vydobytého postavení na trhu a ukořistěné automobilky se však Mnichované podle týdeníku Der Spiegel nehodlají vzdát. Začátkem září ohlásili na nejbližších pět až šest let velkorysý investiční plán v objemu třiceti miliard marek. Třetina z ;toho má připadnout Roveru. „V Británii nastolíme tvrdý kurs, Rover musí být v roce 2002 opět rentabilní, nechal se slyšet současný kapitán BMW Joachim Milberg. „Nejvážnější problémy čekají značku v roce 2000, předpovídá německý Handelsblatt. Mírný optimismus věnuje list samotnému BMW, jehož hospodaření by mohlo za minulý rok skončit stejným výsledkem jako předloni. Dodávky limuzín z Bavorska stouply od ledna do září 1999 o desetinu na 568 154 kusů, odbyt vozů Rover však spadl o 30,7 procenta na 176 528. „Trumfem v rukávu je skutečný gentleman, nový Rover 75, prozradil Der Spiegel včetně ceny - 49 900 marek.
Výpovědi budou.
Informace Welt am Sonntag, že má mnichovský kolos v šuplíku výstupní list z Roveru, management BMW rozhodně odmítá. „Rover je s naší skupinou pevně propojen, kontrovalo vedení koncernu, jež dementovalo rovněž zvěsti o ;odprodeji divize. Radikální řez v podniku, do něhož investoval v průběhu pěti let 6,5 miliardy marek, ovšem BMW nevylučuje. „Ročně odpadne přibližně šest set pracovních míst. Odbory jsou tomuto kroku nakloněny, citoval nejmenovaného člena doz orčí rady britský Financial Times. Cíle má být dosaženo především dobrovolnými odchody.
Evropská komise bude prověřovat dopady britské státní subvence na konkurenční prostředí šest až osmnáct měsíců. Tak dlouhá doba vedení BMW netěší. „Očekáváme, že rozhodnutí padne dříve, uvedl mluvčí Dinner. Britové, jimž na zachování pracovních příležit ostí zejména v Longbridgi velmi záleží, nabídli kompromis: stáhnout nabídku tak velkého záchranného balíčku a předložit ho Bruselu ve zmenšené podobě.
Mnichovský autovýrobce už také poněkud slevil a naznačil, že i kdyby Evropská komise státní dotaci zamítla, přece jen by program revitalizace Roveru nehodil pod stůl. „Pokud nedostaneme 152 milionů liber z Londýna, budeme se muset poohlédn out po investicích z externích zdrojů, což celý proces prodraží, připustil pro Financial Times jeden z manažerů BMW.
Mluvčí komisařů Jonathan Full v souvislosti s dusnem kolem žádosti o britskou subvenci pro Rover také sdělil, že se komise zaměří i na zvažovanou německou státní výpomoc výrobně Volkswagenu v Drážďanech. Zác hranné lano má v tomto případě hodnotu 194 milionů marek. Také VW nahlásil pro případ zamítnutí alternativu - výstavbu provozu v okolí Prahy.
Z BMW do VW.
Poslední senzace z centrály Volkswagenu dává tušit, že se na krizi Roveru dá i vydělat. Jedenapadesátiletý Bernd Pischetsrieder, jehož stál neúspěch značky místo šéfa představenstva BMW, by měl od letošního července až do roku 2005 dohlížet v představenstvu VW na finance a vést dceřinou divizi Seat. Ba co víc: zprávy z kuloárů ho pasují na nástupce Ferdinanda Piecha, jehož kontrakt vyprší v roce 2002.