DETROIT (FT, tpk) – Pro dvě největší světové automobilky – General Motors a Ford Motor – bylo druhé čtvrtletí velmi úspěšné. V obou případech se o to zasloužil především severoamerický trh a tvrdá opatření na snižování nákladů, která začali američtí výrobci aut prosazovat.
Výrazně lépe si vedla světová jednička General Motors. Po zisku v prvním kvartále v nastoleném trendu pokračovala, a dosáhla tak v meziročním srovnání jeho téměř trojnásobného růstu. Zisk společnosti se vyšplhal na 1,29 miliardy dolarů ze 477 milionů ve stejném období loňského roku. Přepočítáno na akcii to činí skok z 1,03 na 2,43 dolaru. Tržby koncernu vzrostly meziročně o dvě miliardy na 48,27 miliardy USD.
Společnosti by však k ještě lepším výsledkům pomohly dvě věci: prodej dceřiné firmy Hughes Electronics a zefektivnění výroby v Evropě provázené oživením na tamním trhu.
Bez započítání výsledků Hughes Electronics by totiž zisk GM dosáhl 1,5 miliardy dolarů. Proto také automobilka jedná o prodeji části této divize, která má název DirecTV a je největším satelitním vysíláním ve Spojených státech. Kupcem má být společnost Echostar Communications.
Evropská výroba GM je přes mírné zlepšení nadále v minusu. Za druhé čtvrtletí dosáhla ztráty 115 milionů dolarů, což je sice oproti 154 milionům za stejný časový úsek minulého roku nadějnější, avšak finanční ředitel General Motors John Devine uvedl, že se společnosti pro tento rok patrně nepodaří snížit ztrátu na plánovaných 350 milionů dolarů. Automobilka je zhruba v polovině restrukturalizace evropských operací a jejím cílem je dostat evropskou výrobu do zisku během příštích dvou let. Lakonicky situaci GM komentoval Saul Rubin, analytik specializující se na automobilový průmysl u společnosti UBS Warburg: „Vše zůstává při starém: v Evropě katastrofa, Severní Amerika to táhne.“ Podíl GM na americkém trhu vzrostl v červnu meziročně o osm desetin na 28,1 procenta, navíc byla automobilka jediným americkým výrobcem, který dosáhl zvýšení oproti předchozímu měsíci, a to o 4,3 procenta.
Ford Motor si v porovnání se svým rivalovi vedl hůře. Přestože se ve druhém čtvrtletí ocitl poprvé po čtyřech kvartálech v černých číslech, nemá důvod slavit. V následujících třech měsících ho totiž čekají kvůli růstu nákladů na marketing a restrukturalizaci další ztráty.
Zatím se však může chlubit dosaženým čistým ziskem. Ten se dostal na 570 milionů dolarů ve srovnání se ztrátou 752 milionů ve stejném období roku 2001. Na akcii to činí 29 centů po loňské ztrátě 42 centů. Tržby zůstaly meziročně beze změn na 42,33 miliardy dolarů.
Také Ford Motor se stejně jako jeho konkurent v Evropě potýká s problémy s prodeji. K nim navíc přibyly špatné zprávy v červnu ze Spojených států. Prodej vozů automobilky včetně zahraničních dceřiných firem Jaguar, LandRover nebo Volvo spadl o 10,7 procenta, přičemž trh jako celek klesl jen o 2,6 procenta.