Radek Benčík
Křeslo ředitele společnosti Škoda JS za židli šéfa firmy Škoda Praha vyměnil Radek Benčík (40) na začátku letošního roku. Firmu, která je stoprocentní dcerou energetického gigantu ČEZ, má připravit na obnovu elektráren a zároveň ji prosadit na zahraničních trzích. „Do budoucna bude záležet na načasování a skladbě zakázek, předpokládám ale, že během dvou let několikanásobně navýšíme tržby – měli bychom se pohybovat až kolem patnácti miliard ročně. Teď se rozjíždíme ve velkém,“ říká Benčík.
EURO: V tuto chvíli už jste měli vědět, zda jste spolu se Škodou JS a ÚJV Řež zvítězili v tendru na dostavbu bulharské jaderné elektrárny v Belene. Co se zkomplikovalo? BENČÍK: Poslední intenzivní fáze jednání probíhala v červenci, upřesňovali jsme termínově i cenově nabídku, teď se čeká na vyhodnocení bulharskou stranou. Už jsme velmi netrpěliví. Jde o obrovský kontrakt v řádu několika miliard eur, který by samozřejmě zasáhl řadu dalších českých dodavatelů. Pro nás by znamenal práci na pět až osm let.
EURO: Bulhaři se nyní snaží, abyste snížili cenu? BENČÍK: Je to tak samozřejmě vždy. Technické diskuse již skončily. Z dalších jednání vyplynuly požadavky na snížení ceny a zkrácení termínu dodávky. My jsme potvrdili určité snížení ceny i zkrácení termínu.
EURO: Je pro vás zakázka v Belene klíčová, nebo máte dost práce doma? BENČÍK: Škoda Praha je od listopadu loňského roku stoprocentní dceřinou firmou ČEZ. Soustředíme se proto především na obnovu tuzemských energetických zdrojů. ČEZ nastartoval program modernizace elektráren, v první etapě přijdou na řadu Tušimice a Prunéřov. Pro obnovu elektráren jsme založili dceřinou firmu Škoda Praha Invest. Projekt se již rozjel, běží uzavírání smluv s dodavateli jednotlivých celků. Do roku 2011 by měly být čtyři bloky elektráren modernizované tak, aby byla zajištěna jejich životnost na dalších 25 let. Druhý velký projekt představuje výstavba nového zdroje v Ledvicích. Na přelomu roku bychom chtěli začít poptávat dodavatele hlavních celků, aby výstavba mohla začít v roce 2009 a byla hotova v roce 2012.
EURO: O další zakázky v zahraničí tedy neusilujete? BENČÍK: S ČEZ připravujeme aktivity v zahraničí v rámci jeho východoevropských akvizic. Chceme se účastnit modernizací a stavby nových zdrojů. Usilujeme i o zakázky na tradičních trzích, na které Škoda Praha v minulosti dodávala. Máme reference v objemu zhruba 38 000 MW v asi 25 zemích. Nyní vytipováváme teritoria, která by byla vhodná. Na některých již působíme – například spolu s belgickým partnerem, firmou CMI, jsme získali dvě zakázky v Egyptě. Zajímáme se o možnosti ve Vietnamu. V polovině letošního roku jsme tam otevřeli kancelář, vietnamský trh má ohromnou perspektivu. Již delší dobu jednáme o stavbě klasických uhelných elektráren v Turecku, kde máme dobré reference i kontakty z minulosti. Chceme vstoupit také na ruský trh. Spolu s mateřskou společností diskutujeme o možnostech výstavby paroplynových cyklů v moskevské oblasti.
EURO: Proč zdobí vaše firemní stránky větrníky? Plánujete posun firmy k obnovitelným zdrojům? BENČÍK: Nyní upřesňujeme strategii firmy po vstupu ČEZ. Prioritou je obnova současných zařízení, zvažujeme však další směry do budoucnosti, jejichž součástí jsou i úvahy o větrných elektrárnách. Chtěli bychom podporovat i alternativní zdroje, ale prioritou je modernizace uhelných.
EURO: Umíte si představit energetiku bez jádra? BENČÍK: Bez jaderné energetiky se, myslím, neobejdeme. Alternativní zdroje určitě ano, ale z dnešního pohledu se bavíme spíše o jednotkách procent. I v ostatních zemích přicházejí na to, že budou muset mít podíl jaderné energetiky. Největší jaderní elektrárna v Evropě o výkonu 1500 MW se staví ve Finsku a řada zemí přehodnocuje energetickou koncepci. Je to nutnost, pokud se nechceme do budoucna smířit s výpadky energie.
EURO: Jak dlouho vystačí Česko s Temelínem a Dukovany? BENČÍK: To je spíše otázka pro ČEZ. Myslím, že při stoupající spotřebě energie je třeba o novém zdroji minimálně uvažovat, v horizontu deseti až dvaceti let to bude aktuální. Jádro prostě vychází ekonomicky i ekologicky lépe. Dělá se sice řada kroků, které omezují škodliviny vypouštěné do ovzduší uhelnými elektrárnami, jádro je ale z tohoto pohledu naprosto čisté. Představuje sice problém větších vstupních investic, potom je ale ekonomika provozu výrazně nižší.
EURO: Hospodaření Škody Praha bylo v minulých letech ztrátové. Letos bude v kladných číslech? BENČÍK: Škoda Praha byla zisková již v minulém roce. Předpokládám, že letos se jak Škoda Praha, tak i její dceřiná firma Škoda Praha Invest budou pohybovat v zisku několika milionů korun. Jelikož Škoda Praha má většinu kontraktů v eurech a v dolarech, nižší zisk významně ovlivňuje především kurz koruny. Obě společnosti se připravují na obnovu zdrojů, to v počátcích něco stojí… Připravit firmu na velké zakázky byl také můj hlavní úkol. Zavádíme klasický projektový management. Potřebujeme kapacitně posílit. Sehnat odborníka i manažera na různé úrovně řízení je však velký problém.