Podstatnější změny po vítězství ČSSD v krajských volbách podnikatelé neočekávají.
Kvůli personálním změnám ve vedení samospráv se však připravují na zpomalení přísunu zakázek.
Podnikatele „oranžový“ výsledek krajských voleb leckde sice mrzí, zásadní změny však neočekávají. „Firmy více než tyto volby zajímá finanční krize, euro, export a nedostatek pracovních sil,“ prohlašuje František Jarolím z Hospodářské komory. „Pro nás je v tuto chvíli mnohem zásadnější struktura pracovníků. Kvalifikovaní zaměstnanci odcházejí do důchodu a nemá je kdo nahradit,“ přitakává generální ředitel podniku Stavby silnic a železnic Martin Borovka. Regionální politika se podle Jarolíma příliš nezmění, například silnice se budou stavět, ať je hejtmanem kdokoli.
V Pardubickém kraji si ovšem již tak jistí nejsou. „Nové priority velmi pravděpodobně nebudou, více se však dozvíme až po jednáních s novou krajskou garniturou,“ domnívá se ředitel Krajské hospodářské komory Pardubického kraje Roman Sodomka. První oficiální setkání by se mělo uskutečnit až v listopadu.
Počkáme, až se to naučí
Část firem, které realizují zakázky krajů, se radikálních změn neobává, jiné jsou zase opatrnější. „Máme rozdělaný obchvat Chvaletic, tak jej snad dokončíme,“ říká Petr Dohnálek, ředitel pardubického pracoviště společnosti Stavby silnic a železnic. Jde o třetí největší investici do krajských silnic za téměř 200 milionů korun, na kterou 85 procenty přispěla Evropská unie. Výstavba obchvatu začala teprve před měsícem a má být dokončena nejpozději v roce 2010. „Vedení společnosti to ještě neprobíralo, zatím není jasné, co bude,“ podotýká asistentka generální ředitelky Irena Bubeníková. Někteří stavbaři se ale velmi obávají personálního zemětřesení v krajském sídle, kde se následně noví nezkušení úředníci budou měsíce rozkoukávat, než začnou něco dělat, a práce se zbrzdí.
Odstupujícím vedením rozdané karty by mohlo zamíchat také slibované proplácení zdravotnických poplatků za obyvatele z krajských peněz. To by udělalo například v rozpočtu Pardubického kraje díru v řádu desítek milionů korun a možná by se nedostalo na některé opravy silnic nižších tříd.
Železobetonová pěst sociální demokracie
Do vedení tohoto kraje míří i spolumajitel developerské společnosti CZ Stavební holding Jan Tichý (ČSSD), doposud stínový radní pro dopravu, který v případě úspěchu slibuje vládu železobetonové ruky. Pardubický kraj vlil za poslední čtyři roky do výstavby a oprav silnic přibližně tři miliardy korun a tento kurz by se neměl měnit, pouze usměrňovat. „Silnice jsou zde stále zanedbané, za tyto prostředky šlo určitě udělat více. Budeme klást větší důraz na kvalitu a snažit se opravit co nejvíce,“ tvrdí Tichý.
Na prvním místě na seznamu nejnutnějších prací je podle něj výstavba rychlostní komunikace R35, jež spojí kraj se severními Čechami a Moravou. Tichý chce též ulevit městům budováním obchvatů, například v Lázních Bohdaneč nebo Vysokém Mýtě. „Musíme se ale nejdříve podívat, kde a v jakém stavu je dokumentace a výkupy pozemků. K těmto informacím jsme dosud neměli přístup,“ upozorňuje. Krajský úřad bude vypisovat standardní veřejné soutěže, kde bude rozhodovat cena, reference a termíny. Tichý slibuje, že když usedne v krajské radě, opustí firmu z manažerské i vlastnické pozice. CZ Stavební holding přitom v minulosti dělal pro kraj menší zakázku.