Menu Zavřít

Rozostřené vidění

25. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Auto roku 2006

Nikdy není pozdě. Auto roku 2006 pro Českou republiku bylo sice vyhlášeno předminulou středu, nicméně nedá mi to a musím připojit několik poznámek. Na počátku především to, že koncept ankety má něco do sebe. Až na to, že importéři značek za účast svých modelů platí, jsou to právě motorističtí novináři, kdo by měl erudovaně posoudit výjimečnost adeptů. V tomto ohledu česká finálová pětka nezklame, protože každý z vozů patří ve své třídě mezi nejlepší. Od vítězného Fordu Focus přes Hondu Civic, BMW 3, Suzuki Swift až po pátý Renault Clio.

Tuším, co je smyslem těchto anket po celé Evropě, jejichž výsledky jsou navlas podobné. Vím ale naprosto přesně, co by jím být mělo. Vyzvednout automobil, jenž posunuje hranice, model, který nabízí průlomová řešení a o jehož uvedení v roce 2005 se bude hovořit ještě za čtvrt století. A ten, při vší úctě k jejich kvalitám, mezi finalisty není.

Vychýlením měřítek zavání už samo složení první pětky. Dva vybraní se řadí mezi malé vozy, dva do nižší střední třídy a jeden do střední, přičemž loni se spektrum příliš nelišilo. Na rozdíl od Mercedesu S, který skončil mezi sedmadvaceti poraženými, neznamená ani jeden člen Top 5 pro vývoj automobilů výrazný posun. A přitom eskový Mercedes se těžko vyrovná Bugatti Veyron, které jako první sériový vůz na světě pokořilo hranici čtyř set kilometrů v hodině a do ankety se nedostalo vůbec. Finalisté nedisponují novátorskými technologiemi, nehýří nečekanými myšlenkami. Focus stejně jako BMW zdokonalil schopnosti předchozí generace, civic zaujal designem, clio (evropský vůz roku 2006) se zvětšilo a swift překvapil tím, že je Suzuki schopna vyrobit velmi dobrý malý automobil.

bitcoin_skoleni

Nezáleží přitom na ceně. Porsche Cayman se na silnici chová vybraněji než jakýkoliv vůz první pětky, ale je to vlastně jen boxster se střechou. Naopak staré dobré levné mini se díky své architektuře stalo navěky legendou. I kvůli němu by bylo načase přiznat si zjevnou skutečnost, že v nižších cenových patrech se loni nic extra výjimečného neudálo. Preferovat modely, protože jsou cenově dostupnější, degraduje anketu na marketingovou akci. Až titul Auto roku 2007 v Česku získá Škoda Roomster, doufám, že oslní svou výjimečností. Jinak navrhuji přejmenování. „Auto, které si může větší než malá část obyvatel Česka v roce 2007 koupit“ je sice dlouhý název, ale mnohem přesnější.

  • Našli jste v článku chybu?