PETR BORKA, ABSOLVENT PRAŽSKÉ VŠE, OBORU VNITŘNÍ OBCHOD, SE SVÉ PŮVODNÍ PROFESI NEVĚNOVAL PŘÍLIŠ DLOUHO. ŽIVIL SE RŮZNĚ, JEDEN ČAS DOKONCE PŮSOBIL JAKO HEREC V DIVADLE V PŘÍBRAMI. ZDE ZAČÍNAL I S PODNIKÁNÍM, KDYŽ SI OTEVŘEL DIVADELNÍ KLUB.
Důležité je ale také snažit se zachytit včas nové trendy
V SOUČASNOSTI JE MAJITELEM PROSPERUJÍCÍHO PODNIKU POSKYTUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ KOPÍROVACÍ A TISKOVÉ SLUŽBY.
PROFIL FIRMY
NÁZEV FIRMY: SPRINT, S.R.O.
FORMA PODNIKÁNÍ: SPOLEČNOST S RUČENÍM OMEZENÝM
DATUM VZNIKU: 1999
PŘEDMĚT PODNIKÁNÍ: KOPÍROVACÍ CENTRUM A GRAFICKÉ STUDIO
KLÍČOVÁ OSOBNOST: PETR BORKA, JEDNATEL FIRMY
CÍL: UDRŽET SE NA TRHU A NADÁLE POSKYTOVAT PŘEDEVŠÍM KVALITNÍ SLUŽBY
Zkušenosti přivedly Petra Borku na nápad živit se poradenstvím. „Fungoval jsem na provizi. Pomáhal jsem s investicemi nebo organizací. Radil jsem ve firmách, kterým se potom celkem dařilo. Nakonec jsem shodou okolností skončil v podniku, který jsem v podstatě zachránil před konkurzem,“ říká současný majitel digitálního kopírovacího centra a grafického studia. Petr Borka nastoupil jako poradce do podniku, který měl měsíčně ztrátu zhruba 250 tisíc korun. „Komunikace vázla, nikdo nevěděl, co kdo dělá. Organizace byla zkrátka žalostná. Byl to takový podivný socializmus ve firmě - kromě špatné organizace práce se jednalo o špatné odměňování lidí, chyběla důsledná kontrola, rozkrádalo se, vyráběly se zmetky a docházelo k častým reklamacím a vracení zakázek. Chod firmy byl prostě celkově nastaven špatně.“
REORGANIZACE A REVITALIZACE
Bylo potřeba radikálně změnit organizaci práce, nastavit jinak odměňování zaměstnanců, snažit se je více motivovat, zlepšit kvalitu výsledných produktů, být vstřícnější k zákazníkovi atd. Mezi první kroky, které Petr Borka po nástupu do firmy jako poradce učinil, byly například dohody s dodavateli, aby souhlasili s odklady plateb, doporučil, aby stávající majitel dal celé řadě lidí výpověď. V podstatě byl ve firmě každý den a trávil v ní čas, jako kdyby byl jejím zaměstnancem. V provozovně sledoval celý proces - od příjmu zakázky až po její výdej a snažil se zlepšit fungování společnosti. Mezi to patřilo i přestěhování firmy do jedné provozní prostorné haly. Předtím byla v budově přes ulici, v několika patrech a nebylo to podle Borky příliš ideální prostředí pro fungování firmy a pro zaměstnance. Po roce se povedlo téměř krachující firmu znovu nastartovat a dostat ji do situace, kdy začala mírně vydělávat. Měl v úmyslu udělat ještě nějaké změny, ale majitel již neměl zájem. Vzhledem k nedostatku financí ale ani nebyl schopen Borku za jím provedené konzultační služby zaplatit.
Z PORADCE MAJITELEM
„Říkal jsem, že počkám. Už jsem ale dál pro původního majitele pracovat neměl a ani nechtěl. Odcházel jsem z funkce poradce a najednou se stala neuvěřitelná věc - chtěli odejít hromadně i zaměstnanci společnosti,“ popisuje Petr Borka postupný přerod s konzultanta v budoucího majitele. Po určité době mu majitel nabídl, že by se mohl stát společníkem firmy, která v té době měla kolem čtyř milionů korun dluhů. „To byla naprosto šílená investice, téměř jako úplná sebevražda. Nicméně po důkladném zvážení této nabídky se bývalý konzultant firmy stal jejím stoprocentním majitelem. Nakonec tedy nedostal za své služby zaplaceno a ještě navíc bývalému majiteli zaplatil zhruba tolik, kolik měl od něj za poradenství dostat. V té době se jednalo o dobře nastartovaný podnik. „Postupně se ukázalo, že jsem se ve svých předpokladech nemýlil a firma byla schopna vedle splácení dluhů celkem slušně prospívat. Tento trend pokračuje i dnes,“ říká podnikatel.
POKRAČOVAT VE ZMĚNÁCH
Poté, co se stal stoprocentním vlastníkem a jednatelem firmy, pokračoval Petr Borka ve změnách. Vedle koncepce a strategie směřování společnosti se postupně dokončovala obměna zaměstnanců. O spolehlivých lidech to také podle něj všechno je, na nich je závislá prosperita podniku. Podnikatel se snažil zaměřit především na specializaci a kvalitativní změny. V minulosti se nabízené práce zaměřovaly především na kopírovací služby. Grafické studio mělo zhruba jednu třetinu. Dnes je to obráceně - dvě třetiny poskytovaných služeb patří grafickému studiu. V nemalé míře to souvisí i s tím, že obecně klesá zájem o kopírovací služby. Mezi zákazníky patří především firmy a tvoří kolem 80 % obratu, který dosahuje přibližně dvanácti milionů ročně.
VÝVOJ NA TRHU NELZE PODCEŇOVAT
Vzhledem k poklesu poptávky po kopírovacích službách, o něž bude však stále relativní zájem, a postupného zvyšování podílu grafického studia ve společnosti se Petr Borka zaměřil především na zkvalitnění a rozšíření těchto služeb. Zaměstnal novou kreativní grafičku, pořídil nový špičkový stroj a snaží se mít co nejkomplexnější tiskové práce. Vydává pro některé firmy časopisy. Snaží se mít špičkové stroje a využívá k tomu tzv. operativní leasing. Konkurence není rozhodně malá. Proto je potřeba snažit se být neustále v popředí a zachytit nové trendy. Borka rozhodně nepodceňuje vstřícnost k zákazníkům, mezi něž patří také cizinci, kteří se k němu rádi vrací. Také proto u svých zaměstnanců v rámci možností vyžaduje i jazykové znalosti. Kromě velkých firem jsou pro Petra Borku důležité i malé firmy, které nemají příliš velké zakázky. Podle něj i jejich spokojenost přispívá k dobrému jménu jeho společnosti.
PROFIT DOPORUČUJE
* I v dlouhodobě neprosperující firmě není nutné házet flintu do žita. Neškodí najmout si poradce. Nemusí být příliš drahý a investice do něj vložená se může vrátit. Měl by ale za sebou mít prokazatelné úspěchy. Ověřit si je u jeho bývalých klientů by mělo být samozřejmostí.
* V případě dlouhodobých dluhů, poklesu zakázek, odchodu kvalitních zaměstnanců a propadu obratu je však potřeba ukončit existenci dosavadní společnosti co nejdříve a nepokračovat v její agónii.