Menu Zavřít

Rumunská výstraha českým mzdám

16. 10. 2019
Autor: Euro.cz

Válka s Turkem zaměstnává politiky i média. Trochu v pozadí se pak odehrávají některé pozoruhodné ekonomické procesy, které by zejména nám v Česku neměly unikat.

Koncern VW nejprve potichu rozhodl, že nový závod na výrobu superbů postaví v Turecku. To se neukázalo jako prozíravé, a tak začal zase trochu utajeně jednat v Rumunsku. Že by se dál nejziskovější modely mladoboleslavské automobilky montovaly v Česku, nikoho ani nenapadlo. Naopak. Škoda podle nové strategie má jít cestou výroby vozů v „lidové“, čti nejlevnější kategorii.

Trochu to vypadá, že slavná éra Škody Auto nám pomalu končí a bylo by dobré ptát se proč. Odpověď je poměrně jednoduchá. Nejsou lidi a ti, co jsou, jsou i pro bohatou a ziskovou automobilku příliš drazí. A bude hůře, protože s nástupem elektromobilů se prudce propadnou marže a zisků ubude. Polostátní VW má doma nějaké politické závazky, a tak je celkem jasné, kdo to nakonec odskáče.

Dostali jste letos přidáno?

Je to ale celkem logický důsledek toho, co se v Česku odehrálo na trhu práce, kde čtvrtým rokem za vydatného přispění levicových vlád rostou mzdy mnohem rychleji než produktivita práce. To se prostě ve výsledovkách firem nedá přehlédnout a bude to mít důsledky při rozhodování o rozvojových investicích, zejména pokud bude ekonomika dál zpomalovat.

Nejvíce a nejdříve to pocítí menší a střední firmy, které zaměstnávají nadpoloviční část práceschopné populace. A ty důsledky mohou být dlouhodobé, protože vysoko nastavená mzdová úroveň zastaví tvorbu nových pracovních míst, protože kapitál bude směřovat do toho Rumunska či někam ještě dál.

MM25_AI

Tak vypadá totiž ten odborářský „konec levné práce“ a prostomyslné porovnávání tuzemských mezd s německými. Je zjevně nejvyšší čas s platy šlápnout na brzdu a první by to měla pochopit vláda v případě státních zaměstnanců.

Čtěte další komentáře Pavla Párala

  • Našli jste v článku chybu?