Na ženevském autosalonu představila Dacia terénní vůz, který prý má být dostupný každému. Jmenuje se Duster, vyrábí se v rumunské Pitesti jako šestý model značky. Od minulého úterý jsou známy jeho ceny pro Česko.
Autor: Dacia
Rumunská Dacia se pod taktovkou mateřského Renaultu stala producentem superlevných aut. Světový úspěch zaznamenal především její model Logan, který se prodává v Evropě i jižní Americe, a to za ceny v přepočtu hluboko pod 200 tisíc korun. Dokonce i verze kombi vyjde v Česku jen na 170 tisíc korun i s DPH. Karoserie auta není pozinkovaná, proti korozi ji chrání jen máčení ve speciálním roztoku, ale budiž.
Na platformě Loganu nyní Dacia postavila i auto, které může jezdit mimo silnice. Jmenuje se Duster a jde o poměrně robustní SUV s možností pohonu na všechna čtyři kola. Dalším terénním prvkem je nová šestistupňová převodovka s velmi pomalým prvním rychlostním stupněm (5,79 km/h na 1000 ot/min). Toto řešení umožňuje manévrování při velmi pomalé rychlostí na členitých terénech a usnadňuje rozjezd při zatížení nebo do prudkého svahu.
Rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu probíhá automaticky v závislosti na konkrétní situaci. Za běžných podmínek se točivý moment přenáší pouze na přední kola. V případě ztráty pohonu nebo kolísavé přilnavosti se část točivého momentu přenese na zadní nápravu. Toto rozdělování zajišťuje elektromagnetický spínač pocházející od Nissanu. Převody se dají také zablokovat na stálý pohon 4 x 4, nebo na úsporný silniční režim 4 x 2 s náhonem jen na předek.
Duster se v Evropě prodává od 11 900 eur s DPH ve variantě 4 x 2 a od 13 900 eur ve variantě 4 x 4. Na trh se bude uvádět postupně v jednotlivých oblastech světa pod značkou Renault nebo Dacia jako v případě vozů Logan nebo Sandero. V Česku budou ceny vozu startovat na 239 900 korunách, verze 4 x 4 pak na 299 900 korunách.