Dokážou odstartovat z krátké travnaté plochy, jsou nesmírně odolné i spolehlivé. Přesně proto také létají bez nadsázky po celém světě. Arktidu nevyjímaje. Řeč je o stroji Let L-410 Turbolet – legendárním letadle ze slováckých Kunovic, jehož první verze vznikla již před více než půlstoletím. Právě na něj totiž vsadila skupina ruských vědců, kteří se zrovna v těchto dnech pohybují v oblasti Moře Laptěvů, kde sčítají tamní populaci ledních medvědů.
Mise pod taktovou ruské agentury životního prostředí Rosprirodnadzor má dvě části. První z nich začala 14. května a počítá se sérií deseti průzkumných letů zmíněného stroje, z nichž každý bude mít délku přinejmenším tisíc kilometrů. S odkazem na státní zpravodajskou agenturu RIA Novosti o tom informoval web Aerospaceinczech.com.
Všechny lety budou začínat i končit na letišti ve městě Tiksi, které leží na pobřeží zmíněného moře a kde ani během nejteplejších letních měsíců teploty zpravidla nepřekračují osm stupňů Celsia. To by však pro „čtyřistadesítku“ neměl být sebemenší problém, neboť je schopna spolehlivě fungovat v rozmezí od -50 do +50 stupňů.
Po absolvování desítky letů nad oblastí Jakutska bude na ruské vědce čekat druhá část projektu. Lodí se vydají do Země Františka Josefa, kde kromě sčítání těchto šelem budou některé jedince rovněž obojkovat, aby mohli lépe sledovat jejich pohyb.
Výroba pokračuje i po 50 letech
L-410 Turbolet je jedním z mnoha, avšak zdaleka nejslavnějším letadlem, jaké tuzemská společnost Let Kunovice (dnes Aircraft Industries) kdy vyrobila. Od roku 1969 vzniklo v jejích továrnách okolo 1300 kusů ikonického stroje. A vyrábí se dodnes, vloni sjelo z produkční linky hned 15 exemplářů.
Původně měla čtyřistadesítka sloužit jako dopravní a transportní letoun, postupem času ale nalezla celou řadu dalších využití. Například právě při fotografování – za tímto účelem vznikla speciální verze s prosklenou přídí a pevným příďovým podvozkem. Celkem existuje na 20 různých variant tohoto letadla, které se liší provedením, motory nebo třeba i maximální vzletovou hmotností.
„Turbolet“ spadá do takzvané kategorie STOL (Short Take Off and Landing), což znamená, že je schopen odstartovat i přistát na velice krátkých nezpevněných plochách. V případě varianty L 410 UVP-E20 činí požadovaná délka vzletu pouhých 510 metrů, u přistání ještě dokonce o něco méně. Stroj má cestovní rychlost 405 km/h a dolet až půldruhého tisíce kilometrů.
Jeho nejnovější variantou pak je řada L-410 NG, která se na jihu Moravy začala vyrábět v roce 2015. Jedná se o významně zmodernizovaný stroj vycházející z řady L-410UVP-E20, oproti ní je ale o více než půl metru delší. Má rovněž vyšší vzletovou hmotnost, výkonnější motory i zcela odlišnou avioniku, jejíž základ tvoří „skleněný kokpit“ od Garminu.
Že tento celokovový hornoplošník z Kunovic, kde vznikl třeba i legendární kluzák L-13 Blaník nebo „aerotaxi“ L-200 Morava, létá skutečně po celém světě, dokládá výčet států, v nichž se s ním je nebo bylo možné setkat. Kromě Česka a už zmíněného Ruska se jedná například též o Dánsko, Litvu, Ugandu, Alžírsko, Nepál, Kolumbii, Honduras, Keňu a dalších více než šest desítek zemí.