Německý koncern Daimler postaví svou první továrnu na výrobu osobních aut v Rusku. Nový závod nedaleko Moskvy by měl zahájit výrobu v roce 2019. Do projektu automobilka investuje přes 250 milionů eur (6,8 miliardy korun). Podle agentury Reuters jde o první novou investici velké západní automobilky v Rusku od zavedení sankcí.
Továrna bude vyrábět automobily Mercedes-Benz a zaměstná zhruba 1000 lidí. Podle ruského ministerstva obchodu a průmyslu bude produkce závodu přesahovat 20 tisíc vozů ročně.
Investice přichází v době, kdy ruský automobilový trh začíná po prudkém útlumu vykazovat známky oživení. „Rusko má pro Mercedes-Benz strategický význam a je atraktivním růstovým trhem,“ uvedl člen vedení divize Mercedes-Benz Markus Schäfer.
V uplynulých letech se ruský automobilový trh stal obětí slábnoucí ruské ekonomiky, na kterou dolehly nízké ceny ropy a západní sankce uvalené na Rusko kvůli jeho postupu v ukrajinské krizi. Loni prodej aut v Rusku klesl o 11 procent na 1,42 milionu. Tempo propadu ale výrazně zpomalilo z předloňských 36 procent.
Návrat do Ruska prý zvažuje i GM. Čtěte více:
Do Ruska zadními dveřmi: GM zvažuje návrat přes Uzbekistán
Podnikatelské sdružení AEB předpokládá, že letos už se prodej zvýší, a to o čtyři procenta na 1,48 milionu vozů. Ruský automobilový trh ale i tak zůstane hluboko pod rekordní úrovní z roku 2012, kdy prodej dosáhl téměř tří milionů aut. V té době se očekávalo, že Rusko brzy vystřídá Německo na pozici největšího automobilového trhu v Evropě.
Investoři opět míří na Východ. Čtěte:
Do Ruska se vracejí západní investice
Tyto vyhlídky však zhatily nízké ceny ropy a západní sankce, které vedly k prudkému poklesu ruské ekonomiky. Sankce sice nezakázaly investice v automobilovém sektoru, vedly ale k mnohem opatrnějšímu přístupu investorů k Rusku. Před dvěma lety se z Ruska stáhla největší americká automobilka General Motors.
Daimler už v Rusku vyrábí nákladní auta ve spolupráci s tamní automobilkou Kamaz. Rozhodnutí vybudovat v Rusku továrnu na osobní automobily podle ruského ministerstva obchodu a průmyslu ukazuje, že světové automobilky mají v ruský trh důvěru. „Je to známka zjevné atraktivity, kterou ruský automobilový průmysl pro investory představuje,“ uvedlo ministerstvo.
Přečtěte si, jak se daří automobilovému průmyslu: