Anonymní trestní oznámení obviňuje ředitele Řízení letového provozu z korupce. Ten prý může všechny výdaje doložit
V Řízení letového provozu (ŘLP) si v posledních dnech navigátoři příliš klidu neužívají. Ředitel Jan Klas byl anonymem označen za korupčníka, přičemž v údajné úplatkářské aféře měly sehrát roli společnosti známé z kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Klas vnímá akci jako pokus lobbistů a vlivových skupin destabilizovat vedení prosperujícího státního podniku.
Více než dvakrát tolik Na sklonku léta dorazilo na stůl pražské vrchní státní zástupkyně trestní oznámení popisující údajnou korupci při přestavbě budovy pro navigátory na ruzyňském letišti. „Vyšetřujeme to jako standardní trestní oznámení,“ potvrdila týdeníku Euro Lenka Bradáčová.
Oznámení je cíleno přímo na šéfa ŘLP Jana Klase. Ten se podle jeho autorů měl dopustit přijetí úplatku, porušování povinností při správě cizího majetku a porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže.
Oznámení upozorňuje na události kolem přestavby a stavebních úprav takzvaného technického bloku. „Cena této zakázky byla oproti původnímu kvalifikovanému rozpočtu ve výši 145 milionů korun navýšena na 320 milionů, tedy o 175 milionů,“ argumentují autoři oznámení. Na stavbě, která vyrostla v letech 2009 a 2010, navíc výrazně participovaly firmy známé z případu bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha – EPG a Stavby. Lucia Novanská z EPG, dnes ML Compet, patří přímo mezi obviněné v Rathově případu.
Události podle trestního oznámení proběhly následovně: V srpnu 2008 byla zakázka zveřejněna v oficiálním věstníku s finančním odhadem 110 milionů korun, o měsíc později byla zrušena. Následně byl osloven administrátor výběrového řízení, společnost EPG, a vznikl nový projekt za více než 283 milionů korun. „EPG jako vítěze vybralo Sdružení TB 2007, což je sdružení firem Hochtief a Stavby,“ uvádí se ve zmíněném oznámení. Jeho autoři argumentují tím, že projekční společnost Stopro, která projekt zpracovávala, stanovila cenu za rekonstrukci na 145 milionů korun. „Po vstupu EPG byla cenová nabídka upravena jinou projekční kanceláří – cena byla navýšena o cca 100 procent,“ tvrdí oznamovatelé. A šéfovi navigátorů Janu Klasovi vytýkají rovněž to, že kontrolor z ministerstva dopravy Zdeněk Fibich, který zpracovával audit akce s pozitivními závěry, nyní v ŘLP připravuje veřejné zakázky.
Jasné povědomí „Mohu zcela kategoricky vyloučit všechny trestné činy, které jsou tam popsány. K žádnému předražení zakázky nedošlo, všechny nabídky na projekt ale byly nadlimitní, přestože bylo vypsáno podlimitní výběrové řízení. Proto se musela organizovat nová soutěž. Je pravdou, že jsem byl velmi nespokojen, že k té chybě došlo. Uložil jsem proto svým podřízeným, aby se kromě jiného podívali na to, jestli by nebylo lepší to dělat s podporou externí organizace,“ reaguje Klas. Posléze byla vybrána firma EPG, o jejíž aktivitách na hranici zákona podle Klase nebylo v té době povědomí. „Nabídla nejlepší podmínky, nejlepší cenu. Ve druhém kole byla velká anabáze s kvalifikačními předpoklady. Nicméně skončili jsme se třemi validními nabídkami a vybrali jsme nabídku s nejlepší cenou. Technický blok stojí a je to stavba nabitá technologiemi, za kterou se nemusíme stydět. Všechno se dá doložit,“ argumentuje šéf ŘLP Jan Klas.
Výslednou cenu navíc potvrdily dva posudky.
„Zdeněk Fibich byl zaměstnán po dvou letech, protože je vynikajícím odborníkem na veřejné zakázky. Tlaky na něj byly spíše z druhé strany, od lobbistů,“ pokračuje Klas. Za ony lobbisty považuje například bývalého zaměstnance ŘLP Pavla Černého. „Můžu doložit dokumenty, které tady šířil. Odešel s pověstí, že tady falšoval jednu zakázku, a od té doby prostě škodí. Každý náměstek z ministerstva dopravy ho měl druhý den v kanceláři s balíčkem lží a pomluv,“ tvrdí Klas.
Pavel Černý prohlašuje, že s trestním oznámením na přestavbu budovy navigátorů nemá nic společného. Připustil však, že o něm má povědomí. „Poddimenzovat projekt
o 150 procent je nesmysl. Kdyby šlo o 20, o 30 milionů vícenákladů, tak bych to pochopil. Nehledě na to, že to zrušili, začali si to dělat sami a pak najali tu kontroverzní firmu. Do té doby si dělali všechna výběrová řízení sami. Pak se překope projekt a ze 110 milionů je 283 milionů na smlouvu a v konečné fázi je to 320? Proč to udělali? Řízení letového provozu stavělo nový objekt v Jenči a vysoutěžilo si ho samo. Ten objekt stál 3, 3 miliardy korun. Proč si na zakázku výrazně menšího rozsahu najímají administrátora, když si další zakázky opět dělají sami?“ klade otázky Černý.
Lákavý objekt Čistotu zakázky hájí proti argumentům v trestním oznámení a slovům Pavla Černého i firma Hochtief, která stavbu v Ruzyni vybudovala. „Společnosti Hochtief CZ i Stavby si zadávací dokumentaci vyzvedly. V době, kdy se to dělo, Sdružení TB 2007 neexistovalo. O jeho vzniku bylo zcela logicky rozhodnuto až po vyzvednutí dokumentace a po jejím prostudování. Následně došlo k uzavření smlouvy o sdružení tak, jak to vyžaduje zákon o veřejných zakázkách. A právě naše společnost získala statut vedoucího účastníka sdružení. Následně došlo k podání nabídky Sdružení TB 2007 a zde je možná jádro vaší pochybnosti. Není pravdou, že by společnost Stavby nabídku nepodala. Podala ji stejně jako naše společnost v rámci Sdružení TB 2007,“ reagoval na otázky týdeníku Euro mluvčí Hochtiefu Michal Talián. Týdeník Euro chtěl získat stanovisko společnosti EPG, dnes ML Compet, respektive jejího majitele Miroslava Lepila. Neúspěšně.
O Řízení letového provozu je v lobbistických kruzích velký zájem. V letní sezoně přeletělo vzdušným prostorem České republiky 341 tisíc letadel, což ji řadí na druhé místo za rekordní loňskou sezonu (347 tisíc přeletů). ŘLP také v září koupilo za 280 milionů korun od Českých aerolinií společnost Czech Airlines Training Centre – firmu, která zajišťovala výcvik posádek letadel a technického a provozního personálu, odborné kurzy letecké přepravy zboží, cestovního ruchu, profesního růstu a jazykové kurzy nejen pro společnosti skupiny Český aeroholding, ale i další zákazníky. Počátkem roku se navíc ŘLP podařilo přes španělskou společnost Saerco, ve které má státní podnik dvacetiprocentní podíl, uspět ve výběrovém řízení na zajišťování služeb řízení letového provozu na regionálních letištích ve Španělsku. Saerco by do budoucna společně s ŘLP mělo řídit letový provoz na letištích Kanárských ostrovů – na ostrově Lanzarote, Fuerteventuře a La Palmě.
Tvrdý return Krátce před uzávěrkou vydání týdeník Euro zjistil, že vedení ŘLP podalo na Pavla Černého také trestní oznámení. „Máme zájem na tom, aby chování, které je za hranou všeho, ustalo.
Doufám, že bude tato aktivita omezena zákonem.
Dokládáme, že to je dlouhodobá činnost, která pokrývá víc než pětileté období. Jsou tam svědecké výpovědi, některé i notářsky ověřené,“ potvrdil týdeníku Euro Jan Klas.
O autorovi| Jan Hrbáček, hrbacek@mf.cz