Ruská korporace TVEL a plzeňská Škoda JS minulý týden představily nové palivo TVSA-T pro Jadernou elektrárnu Temelín. Plzeňský podnik provede od prosince do března příštího roku hydraulické zkoušky makety zdokonaleného ruského jaderného paliva, jež od roku 2010 nahradí v Temelíně palivo od americké firmy Westinghouse. Hodnota kontraktu se odhaduje na několik miliard korun, smlouva s ČEZ zajišťuje dodávky pro oba bloky na pět let s pětiletou opcí. TVEL, který je dlouholetým dodavatelem pro druhou českou atomovou elektrárnu v Dukovanech, by měl do jižních Čech dodat 400 tun paliva.
TVSA-T je modifikací zdokonaleného paliva TVSA pro reaktory VVER-1000 a dle výrobce se vyznačuje zvýšenou provozní spolehlivostí a odolností vůči deformacím díky konstrukčním vylepšením. Právě nadměrné kroucení a další deformace byly důvodem nutných častějších výměn jaderného paliva Westinghouse, vedly k obavám o bezpečnost elektrárny a nakonec přiměly provozovatele Temelína k výměně dodavatele. Ruské palivo v Dukovanech tyto problémy nemá.
Palivo TVSA využívá více než šedesát procent reaktorů VVER-1000, celkem šestnáct bloků v Rusku, Ukrajině a Bulharsku. Umožňuje prodloužit palivový cyklus, zkrátit dobu pro výměnu paliva, a tedy odstavení bloku, zmenšit objem použitého paliva a prostor pro jeho uskladnění. Korporace TVEL se čtyřiceti tisíci zaměstnanci sdružuje rovný tucet podniků na těžbu a přepracování uranu i výrobu jaderného paliva, které zajišťuje pro každý šestý energetický reaktor na světě. Využívá jej 73 reaktorů ve třinácti státech světa.
Plzeňský výrobce jaderných zařízení Škoda JS, který od roku 2004 vlastní ruská strojírenská skupina OMZ, loni utržil 2,2 miliardy korun a jeho zisk činil 240 milionů. Jeho největší zakázkou je dodávka řídicích a kontrolních systémů pro elektrárnu Dukovany za více než čtyři miliardy. Škoda JS dosud vyrobila a dodala 21 kompletů reaktoru VVER-440 a v letech 1998 až 2002 tři komplety reaktoru typu VVER-1000 pro slovenskou jadernou elektrárnu Mochovce a pro Temelín. Dále vyrábí pohony tyčí pro regulaci výkonu reaktoru a kontejnery pro transport a skladování vyhořelého paliva. S dodávkami vnitřních částí reaktoru se firmě podařilo proniknout i do švédské atomové elektrárny Forsmark a finské Olkiluoto.