První informace o tom, že by Rusko mohlo mít o systém Hyperloop zájem, prosákly na povrch v lednu tohoto roku. Zveřejnili je tehdy novináři vládního zpravodajství RT poté, co se ji dověděli během ekonomického fóra ve švýcarském Davosu.
Podle informací serveru venturebeat nyní vše nasvědčuje tomu, že Rusové připravují vlastní variantu, která by měla být s dopravním projektem vizionáře Elona Muska analogická. Alespoň to vyplývá z prohlášení, které učinil ruský ministr dopravy Maxim Sokolov během tiskové konference v černomořském Soči.
Dopravní revoluce v největší zemi světa
Podle Sokolova je „Rusko technologicky připraveno na spuštění i tak velkých projektů, jako je Hyperloop“. Rusové mají se systémem velké plány. Podle místního zpravodajství RBC by totiž Hyperloop mohl propojit západní a východní stejně tak jako severní a jižní část největší země světa.
První realizovaný okruh by pak spojil Moskvu a Petrohrad a překlenul tak vzdálenost necelých 650 kilometrů.
Ruský medvěd staví za polovic
Rusové se chlubí, že hlavním lákadlem pro potenciální investory a zároveň devizou, kterou mají, je nízká cena. „Podle západních cenových standardů by taková stavba stála 21 miliard amerických dolarů,“ sdělil představitel Univerzity dopravy v Petrohradě Anatolij Zaitsev, který na projektu spolupracuje, a dodal, že v Rusku nepřesáhne 12 nebo 13 miliard dolarů. Dopravní projekt by měl vznikat za spolupráce veřejného a soukromého sektoru tak, jak je to v zemi obvyklé.
Prvním krokem bylo vytvoření pracovní skupiny, která vznikla před několika měsíci a stále čeká na výsledky nedávného testování. Jejími členy je společnost státních ruských železnic a Muskova firma Hyperloop One, která má dodat potřebné know-how.
Hledá se silný investor
Jinou věcí je už financování. Podle informací serveru venturebeat.com byla prvotní fáze projektu podpořena společností Gordon Atlantic. Ta si klade za cíl rozvoj mezinárodních ekonomických služeb, kontraktů a investic v oblastech, které považuje za perspektivní.
Z informací ruského deníku Vedomosti nicméně vyplývá, že má na projektu svůj podíl i jeden nejmenovaný ruský investor. O jednáních s ruským investičním subjektem, jehož identita dosud nebyla veřejnosti odhalena, společnost Hyperloop informovala novináře již v lednu.
Projekt je zatím v plenkách a podle Zaitseva v současné době probíhají finální laboratorní práce a zkoušky směřující k výběru vhodného materiálu. V budoucnu však bude postup vyžadovat výraznější financování.
Revoluce v dopravě
Hyperloop technologického magnáta Elona Muska představuje systém uzavřených trubek, ve kterém se kapsle s cestujícími pohybují za dosažení předpokládané rychlosti až 400 kilometrů v hodině.
Tu umožňuje téměř nulový odpor, který ve vzduchoprázdnu uvnitř trubek panuje. První systém tohoto druhu je v současné době vyvíjen v Kalifornii, a pro plné využití by měl být připraven kolem roku 2019. V polovině minulého měsíce proběhl test, ve kterém tehdy kapsle dosáhla rychlosti 100 kilometrů za hodinu. Nepohybovala se ale ve vakuu nýbrž ve venkovním prostředí.
Musk si od rozšíření Hyperloopu slibuje revoluci v oblasti dopravy a to zejména ve městech, která jsou pověstná vysokou hustotou aut a dopravních zácep. Kromě toho se věnuje i vývoji chytrých elektromobilů Tesla či přípravě mise na Mars.
Přečtěte si o záměrech šéfa Amazonu přestěhovat průmysl do vesmíru: