Výstavba nových nákupních center kvůli finanční krizi v Česku i Evropě výrazně zpomalila. Developeři řadu projektů odložili, některé rovnou zrušili. V ČR namísto plánovaných 250 tisíc metrů čtverečních přibylo loni celkem jen 150 tisíc metrů obchodních ploch. Projekty budou redukovány i v následujících dvou letech. Vyplývá to ze studie mezinárodní poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Podle ní loni celková plocha tuzemských nákupních center činila téměř 1,95 milionu metrů čtverečních. Pro rok 2010 společnost Cushman & Wakefield eviduje v Česku projekty o ploše zhruba 380 000 metrů čtverečních. Celkově by v Evropě letos mělo být otevřeno přibližně deset milionů metrů čtverečních nových nákupních center, což je o 40 procent méně, než bylo předpovídáno loni v červenci.
Tab.:
Plánovaná výstavba nákupních center v letech 2009 a 2010
Země* Metrů čtverečních+ * Procentuální nárůst
1. Turecko * 2 003 343* 42,8
2. Rusko * 1 251 866* 16,1
3. Francie *1 400 000* 8,1
4. Polsko * 1 193 600 * 19,7
5. Itálie *1 192 399 * 10,1
6. Španělsko*1 042 753*10,6
7. Rumunsko *882 193* 47.1
8. Německo* 686 003 *5
9. Bulharsko *660 786 *450
10. Holandsko *632 000 *11,1
14. Česká republika *540 520 *28.5
+hrubá pronajímatelná plocha
Pramen: Cushman & Wakefield