Menu Zavřít

Rychlá rande pro kravaťáky

5. 9. 2006
Autor: Euro.cz

Rychlý networking využívá populárního seznamovacího schématu...

Celý podtitulek: Rychlý networking využívá populárního seznamovacího schématu, jeho cílem však je rozšířit vaše kontakty

Nejdřív jsem se setkala s Arnoldem. Zrzek s plnovousem a brýlemi bez obrouček si sedá naproti mně, kolenem se téměř dotýká mého a podává mi svou vizitku. Je ředitelem realitní kanceláře a specializuje se na pronájem kancelářských prostor a předváděcích místností. Hmmm. Nic z něho nekouká. (Crrr! Ozývá se zvonek.) Další muž na scéně je přátelský a ležérně oblečený Allan, který spolupracoval s bývalou mateřskou společností Knitting Factory, newyorským hudebním klubem. Dnes Allan provozuje marketingovou zábavní firmu a radí těm, kdo chtějí kontrolovat vývoj své pracovní kariéry. To mělo něco do sebe, ale než jsem se mohla dozvědět více, ozval se opět zvonek. (Crrr!)
Po Allanovi přichází Scott, „diplomovaný hypnotizér“, který mi touží ukázat jakousi techniku na zmírňování stresu (Crrr!), po něm Ron, tichý spisovatel na volné noze, jehož čelo zdobí vlna vlasů barvy pepř a sůl (crrr!), a další je šedesátník Marvin, prototyp moderního obchodního cestujícího, jenž se mi snaží prodat program příbuzný s Web 2.0 („Blogování po videu! Sociální sítě po videu!“) a očividně ho tato věc zajímá víc než já. „Tohle bude opravdová revoluce v internetové DOBĚ,“ křičí vášnivě. (Crrr!!!)
Podobnost s rychlou seznamkou je obrovská, o ni ale tady nejde. Zúčastnila jsem se totiž „rychlého networkingu“ neboli vytváření sítí. Jde o strukturovanou sérii čtyřminutových rozhovorů, která kopíruje schéma rychlé seznamky. Jaký byl můj cíl? Především jsem chtěla něco napsat o tomto čím dál populárnějším fenoménu, ale také jsem doufala, že se tady potkám s nějakým zajímavým podnikatelem, který by stál za článek. V případě druhého cíle mi štěstí nepřálo. Tato akce ale má svoje výhody, odmyslíme-li od toho, že člověk občas narazí na nějakého hypnotizéra nebo obchodního cestujícího. Těm, kdo se rádi seznamují, nabízí rychlý networking příležitost vyměnit si vizitky s pěknou řádkou lidí a věční čekatelé už nemusejí postávat u nejbližšího stolu s občerstvením. A těm z nás, kterým se příčí používat networking jako podstatné jméno slovesné, dává milosrdnou možnost úniku před agresivními obchodníky Marvinova typu.

bitcoin_skoleni

Rychlý networking nabývá na síle.

Kořeny rychlého networkingu sahají do období recese v letech 2002 až 2003, jeho rozkvět však nastal až nedávno. Sponzor setkání, jehož jsem se zúčastnila, newyorská společnost Networking for Professionals, chce v příštím roce svou činnost rozšířit do dalších pěti měst: Chicaga, Phoenixu, Los Angeles, Miami a San Franciska. Interní rychlý networking už zavádějí i Deloitte Touche Tohmatsu a Chubb. Společnost Chubb ho poprvé vyzkoušela v lednu, kdy se rozhodla trochu okořenit oběd pro ženy. Rychlý networking také začaly používat některé pobočky Deloitte, dallaská například pořádá příležitostná setkání zaměřená na „rychlá seznámení“ místo tradičních koktejlových party, aby mladší pracovníci firmy měli šanci se seznámit se staršími spolupracovníky, kteří jsou věčně na cestách. Přidávat se začínají i místní obchodní komory, odborné spolky i profesionální sdružení. Financial Women's Association uskutečnila svůj první rychlý networking v červnu v New Yorku. Podle Janet Handalové, která je místopředsedkyní výboru pro životní styl, se setkal s velkým ohlasem a zanedbatelnou kritikou. Akce napadla Janet Handalovou poté, co od své učitelky jógy uslyšela o rychlém seznamování. A vypůjčila si od ní i obrovský bronzový gong, aby celou akci trochu odlehčila. „Začali jsme skleničkou vína,“ vypravuje Janet Handalová, „což vždycky zabere.“ Voda je však také na místě. Představujete-li se totiž neustále v hluku, který v místnosti panuje, začne vás brzy škrábat v krku. Nakonec mě tato činnost zcela vyčerpala. Přispěla k tomu i moje neznalost. Protože jsem se posadila na židli ve vnitřním kruhu, který rotuje, takže jsem si každé čtyři minuty přesedala a složitě přitom žonglovala s vizitkami, zápisníkem a taškou, zatímco patnáct lidí sedících naproti zůstávalo sedět. Když jsem obcházela místnost, zeptala jsem se každého advokáta, podnikatele a finančního poradce, kteří se z velké části neúčastnili akce poprvé, a proto věděli, že se mají posadit do vnějšího kruhu, získali-li tady hodně nových klientů. Většinou ne, ale potěšila je četná doporučení. Při odchodu mě zastavil hypnotizér Scott a chtěl se znovu vrátit k té úžasné technice na potlačení stresu, pak jsem se obezřetně vyhnula Marvinovi a v duchu jsem děkovala za to, že člověk snáz narazí na téma na článek než na klienta.

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?