Podle průzkumu platební brány PayU na uživatelích nákupní galerie Aukro preferuje platby bankovním převodem 42 % nakupujících. Přednost jim dávají dokonce i před dobírkou, která je sice v Česku oblíbená, nicméně v Evropě se stala přežitkem.
Foto: Profimedia.cz
Výzkumy v západoevropských a skandinávských zemích však naznačují, že trend se může brzy obrátit ve prospěch placení kartou a tzv. rychlých online plateb. V Česku je užívání těchto metod zatím nízké. U nakupujících na Aukru je nejvíce preferovanou platební metodou internetový bankovní převod. Dobírce, která je na druhém místě, dává přednost 41 %. Svědčí to o faktu, že nakupující se již částečně naučili důvěřovat internetovému bankovnictví. Zkušenosti s jeho využitím při nakupování na internetu má 78 % z nich. Naproti tomu rychlé online platby jsou u nakupujících málo známé, a také z toho důvodu jim dává přednost jen 6 % z nich. „Česká veřejnost zatím příliš tyto možnosti nezná. Výhody, a to z hlediska bezpečnosti a rychlosti plateb i jednoduchosti užívání, jsou však výrazně na straně rychlých online plateb,“ říká manažer platební brány PayU Gabriel Kalapoš.
Trend se mění
Preference v užívání platebních metod se může brzy změnit. Signalizují to analýzy online nakupování v Evropě. Podle výzkumu DIBS E-commerce Survey Europe 2010 provedeném v osmi vybraných západoevropských a severských státech využívá rychlých online plateb 23 % zákazníků e-shopů. Ještě výrazněji je tento trend vidět v sousedním Německu, kde je tato metody druhá nejvíce preferovaná. Při nakupování na internetu jim před ostatními způsoby placení dává přednost dokonce 26 % nakupujících, bankovní převod vedle toho preferuje jen 12 % a dobírku pak 7 % lidí.
„Platby na dobírku, v Česku tolik oblíbené, si v těchto zemích vybere nejčastěji jen 9 % dotázaných. Výsadní postavení tu mají už nějaký čas platby kartou, které upřednostňuje 42 % nakupujících, v Dánsku dokonce až 80 %,“ doplňuje data z evropského výzkumu Gabriel Kalapoš z PayU.
Jak fungují rychlé online platby
Rychlé online platby představují jeden z moderních způsobů placení na internetu. Mají podobu různých platebních tlačítek nebo platebních bran, které nabízejí samotné banky a jsou provázané s jejich internetovým bankovnictvím. Zákazník e-shopu, který chce za zboží zaplatit, je jedním kliknutím přesměrován do svého internetového bankovnictví. V něm má od banky už předem vyplněné údaje o zboží, jeho ceně a rovněž příslušné údaje k účtu poskytovatele e-shopu. Nakupující se tudíž nemůže splést při zadávání údajů a takové placení je pro něj mnohem pohodlnější. Peníze za zboží jsou na účet obchodníka připsány okamžitě a ten může produkt ihned expedovat.
Určitou nevýhodou pro e-shop je, že většina velkých bank na českém trhu umožňuje obchodníkům poskytovat jako platební metodu rychlý online převod, jen pokud má obchodník u nich zároveň účet. Tento nedostatek řeší platební brány, které zároveň fungují jako agregátory různých plateb. To znamená, že současně nabízejí rychlé online platby více bank a e-shop tak nemusí uzavírat smlouvu s každou bankou zvlášť. U některých platebních bran, jako je PayU, pak umožňují i další způsoby placení.
„Vedle rychlých online plateb tří velkých bank na českém trhu umožňuje platební brána PayU i platby kartami Visa a Master Card nebo další metodami, jako například složenkou na České poště,“ vysvětluje Gabriel Kalapoš z platební brány PayU.
Budoucnost rychlým online platbám předpovídá i řada odborníků. Konzervativní chování českých zákazníků e-shopů se tak může rychle změnit. Situaci mohou napomoci především e-shopy samy, a to zkvalitněním svých služeb a rozptýlením nedůvěry nakupujících.