Městská policie může od ledna opět měřit rychlost.
Problém ovšem je, že sledovaný úsek musí označit značkou, která dosud neexistuje.
Poslanci sice nedávno schválili zákon, který vrací městské policii právo měřit rychlost v obcích a městech, ve skutečnosti to ale prakticky možné není. Novela zákona totiž nařizuje strážníkům, aby sledované úseky označili dopravní značkou, která ovšem zatím neexistuje.
V novém zákoně, který už podepsal i prezident republiky, vyšel jen slovní popis značek, které mají ohraničovat úseky měření rychlosti. Mohlo by se tak stát, že v každém městě bude značka vypadat jinak. Část městských policií se obává případných soudních sporů, kterými by se řidiči mohli bránit. Proto nechtějí měřit do té doby, než ministerstvo dopravy ve vyhlášce zveřejní konkrétní podobu značky.
„Městská policie Hradec Králové nebude zatím měřit rychlost vozidel. Vyčká, až ministerstvo dopravy tuto značku ustanoví vyhláškou, a poté se bude měřit rychlost tak, jak to navrhovaná legislativa bude upravovat,“ říká za většinu městských policistů velitel dopravní skupiny Městské policie Hradec Králové Pavel Süke.
REAKCE NA LEGISLATIVNÍ PASKVIL
Novela zákona o tom, že městští strážníci mohou dál měřit rychlost jízdy, ale jen ve vymezených úsecích, je reakcí na letní zásah sněmovny do silničního zákona. Poslanci v rámci reformy policie navrhli úplně zrušit právo obecní policie měřit rychlost jízdy. Argumentovali tím, že mnohé obce toho zneužívají k vylepšení svých příjmů. Senát pak reformu schválil pod podmínkou, že vláda včas navrhne jiné řešení. Podle schválené novely bude obecní policie měřit rychlost v úseku, jehož počátek a konec má být označen přenosnou dopravní značkou s vyobrazením kamery snímající rychlost a nápisy „Měření rychlosti“ a „Konec měření rychlosti“.
Pokuty lze zpochybnit
Ke zdrženlivosti vyzývají i právníci, podle nichž by bylo možné pokutu udělenou městskou policií za překročení povolené rychlosti zpochybnit. „Vyčkávání policie v tomto ohledu je naprosto na místě, musí být daný, a to je bez diskuze, nejenom popis, ale i zobrazení značky,“ míní advokátka Dagmar Raupachová. Právník Jan Černý by dokonce takovou pokutu nezaplatil a je přesvědčen, že případný spor by u soudu vyhrál.
Samotné ministerstvo dopravy ale žádný problém nevidí. Podle mluvčího rezortu Karla Hanzelky mohou městští policisté od Nového roku klidně rychlost měřit. „Samozřejmě připouštíme, že může existovat opačný názor. Někdo může říct, že ta značka ve vyhlášce není. Může se obrátit na soud, těžko teď předjímat rozhodnutí soudu, ale opravdu podle našeho právního názoru není problém,“ míní Hanzelka. Podle něj ministerstvo dopravy na podobě značky pracuje, kdy ovšem bude hotova, neví.
Praha už značky má
Jedním z mála měst, které značky alespoň o začátku měření má, je Praha. Tady se lze setkat s úsekovým měřením označeným těmito značkami třeba na Jižní spojce či na Podolském nábřeží. Praha investovala do sítě moderních radarů přes 40 milionů korun a nyní se obává, že bude muset tuto síť změnit. Městská policie totiž bude moci měřit rychlost jen na úsecích schválených policií republikovou. Kde se tak bude v Praze od ledna měřit rychlost, zatím není jasné.
Městská policie už ve spolupráci s dopravními experty stanovila seznam míst vhodných pro měření rychlosti. „Je to určitě víc než stovka míst,“ uvádí náměstek ředitele Městské policie hlavního města Prahy Ludvík Klema. Pokud seznam schválí Policie ČR, podepíše s pražským magistrátem smlouvu, v níž bude konečný výčet míst zakotven. Strážníci by uvítali, aby se příští seznam míst příliš nelišil od těch, kde už jsou dnes radary instalovány.