TRADIČNÍ POTRAVINY Na rozdíl od jiných značek má dvě velké výhody. Spotřebitelé ji znají a je k mání skoro zadarmo. Značku Klasa nosí tradiční potraviny českého původu, které vynikají kvalitou. Třeba originál špekáček tak najdete v budoucnu jedině s nálepkou Klasa.
TRADIČNÍ POTRAVINY Na rozdíl od jiných značek má dvě velké výhody. Spotřebitelé ji znají a je k mání skoro zadarmo. Značku Klasa nosí tradiční potraviny českého původu, které vynikají kvalitou. Třeba originál špekáček tak najdete v budoucnu jedině s nálepkou Klasa.
Značku Klasa uděluje ministr zemědělství teprve od roku 2003. Přesto se během tří let dostala do povědomí veřejnosti víc než některé starší značky. „Dost ji propaguje Státní zemědělský intervenční fond. Takže se o ní mezi lidmi ví,“ pochvaluje si Michal Bernát, marketingový manažer společnosti Hanácká Kyselka. Ta prodává minerální vody, které Klasu získaly.
„Na počátku roku znaly Klasu již dvě třetiny cílové skupiny, tedy hospodyněk,“ potvrzuje úspěšnost masivní reklamní kampaně Vilém Frček z tiskového oddělení intervenčního fondu. Dostat Klasu do povědomí lidí však byla podle něj jen první fáze propagace. Teď je potřeba vysvětlit jim, co se za ní skrývá. Tedy že zdobí tradiční české potraviny vyráběné z domácích zdrojů.
ZAPLATÍTE JEN LABORATOŘ A OBALY Mezi výrobci je o získání Klasy zájem. Ke konci června ji mělo 189 firem a modročervené logo lze nalézt na 1250 výrobcích. Co potravinářské firmy na Klase láká? Jednak je to právě fakt, že ji spotřebitelé znají a reagují na ni. „Ocenění jsme použili v naší jarní televizní kampani na tatranky,“ říká Tomáš Kopřiva ze společnosti Opavia-LU. „Zvýšil se prodej těchto čokoládových tyčinek našim velkoodběratelům. Zatím nemám data o prodeji spotřebitelům, ale věřím, že i ten poroste,“ míní. Velkým lákadlem je ale pro potravinářské firmy také fakt, že získání Klasy je bezplatné. „Jediné výdaje, s nimiž musí výrobce počítat, jsou náklady na laboratorní rozbory, které tvoří nedílnou součást vstupní dokumentace,“ říká Vilém Frček. „Není to mnoho, třeba v našem případě to byly necelé dva tisíce korun,“ uvádí Michal Bernát z Hanácké Kyselky. Výrobce pak už musí počítat jen s tím, že bude muset pro své výrobky nechat udělat nové obaly s logem Klasy.
SÓJU MUSÍTE PŘIZNAT Klasa je sice zdarma, rozhodně ale ne pro každého. Aby váš výrobek ocenění získal, musíte splnit tvrdá kritéria. Například předložit certifikát ISO nebo certifikát systému kritických bodů. Musíte dodržovat pravidla výrobní a hygienické praxe. Pokud jiná surovina nahrazuje ve výrobku tu základní -například sója maso - je třeba uvést to na obalu. „My jsme ale neměli problém Klasu získat. Jsme rodinná firma, která vše vyrábí z kvalitních českých zdrojů,“ říká k tomu Michal Bernát.
„Dodá-li výrobce všechny potřebné podklady, je zkompletovaná žádost následně odeslána na ministerstvo zemědělství k odbornému posouzení. Doba, která uplyne od tohoto okamžiku do předání certifikátu, se pohybuje mezi jedním až dvěma měsíci,“ doplňuje Frček. Výrobce smí pak logo využívat tři roky, poté mu může být certifikát prodloužen.
Z počtu certifikovaných potravin je zřejmé, že Klasa si získává mezi výrobci i mezi spotřebiteli své příznivce. Z projektů prestižních značek, které stát rozjel, se jí zatím daří asi nejlépe.