PRAHA (tpk) – Trvalé soupeření mezi třemi německými výrobci luxusních automobilů dostalo během prvních čtyř měsíců letošního roku další impuls. Zatímco konzervativní Mercedes si proti stejnému období loni mírně pohoršil, BMW a Audi poháněné agresivním a výrazným designem se na něj v celosvětových prodejích mírně dotahují. Podobně přitom vypadá i prognóza těchto automobilek pro letošní rok. Stuttgartský výrobce očekává při konečném účtování zhruba stejná čísla prodaných vozů jako loni, kdežto v Mnichově a Ingolstadtu pokukují po rekordech.
Mercedes je na tom však hůře zatím jen zdánlivě. To, jestli hlavní značka DaimlerChrysleru bude oproti konkurentům ztrácet, nebo naopak, se projeví až ve druhé polovině roku. Pokles z prvního pololetí by měly stuttgartskému výrobci vynahradit především faceliftovaná třída C a kabriolet SLK. Mercedesů se za první čtyři měsíce roku prodalo necelých 377 tisíc, což představuje meziroční pokles o 4,1 procenta. Největší ztráty značka utrpěla v západní Evropě, kde jen za duben její prodeje spadly oproti stejnému období loňského roku o 8,9 procenta na zhruba 35 tisíc vozů. Nárůst naopak ve čtvrtém měsíci zaznamenal Smart, jichž se prodalo přes jedenáct tisíc, o 9,6 procenta více než před rokem.
U BMW se zvraty s polovinou roku neočekávají. Modelová řada je relativně nová a zpestří ji pouze prodloužená verze pětkové řady s názvem Touring. BMW 1 se objeví až na podzim stejně jako facelift sedmé řady. Tyto novinky se však v prodejích výrazněji projeví až v roce 2005. Šéf mnichovského výrobce Helmut Panke prohlašuje, že „nárůst počtu prodaných vozů za celý letošní rok bude vyšší jednociferné číslo.“ Zatím se za první čtyři měsíce BMW zlepšilo proti loňsku o 4,8 procenta, když si vozy s touto značkou koupilo přibližně 307 tisíc zákazníků.
Poslední z německé luxusní trojky je zatím stále Audi. Ingolstadtská součást koncernu Volkswagen má pro letošek hlavní trumf v podobě nové generace modelu A6, který na trh přichází v současné době. Na podzim je naplánováno představení prodloužené verze Audi A3 s názvem Sportback. Právě kvůli A6 se v dubnu vozy Audi prodávaly méně, než se čekalo. Nárůst proti stejnému měsíci loňského roku byl jen půl procenta, jelikož zákazníci již očekávali nástup novinky. Přesto výrobce od ledna do dubna zvýšil meziročně celkové prodeje o 4,1 procenta na 259 tisíc automobilů a koncem roku předpokládá překonání loňských čísel. „Věříme, že se nám rovněž díky uvedení A6 podaří dosáhnout nového rekordu v prodejích za rok,“ uvádí šéf prodejů a marketingu Audi Ralph Weyler.
Přes rozdílnou dosavadní letošní úspěšnost na trhu mají všichni tři němečtí výrobci jeden společný cíl: budoucnost vidí na čínském trhu. Dokládají to poslední aktivity ohledně výstavby čínské továrny DaimlerChrysleru (EURO 19/2004), BMW oficiálně zahajuje produkci v Číně 20. května. Zatím tam ale dominuje Audi. Letos v zemi hodlá vyrobit a prodat kolem sedmdesáti tisíc automobilů.