Musíme si na sebe vydělat a to je hlavní stimul v přípravě sezony, říká šéf Českého národního symfonického orchestru
První tuzemský soukromý orchestr to při financování svého fungování nemá jednoduché. Dlouhou dobu se Český národní symfonický orchestr založený před dvaadvaceti lety trumpetistou Janem Hasenöhrlem spolu s legendárním dirigentem Zdeňkem Košlerem obešel bez jakýchkoli státních dotací. Dnes pomáhají příspěvky od Prahy, které pokryjí zhruba procento nákladů.
Více než polovinu financí si orchestr sám vydělá v Praze i po světě.
„Loni jsme absolvovali celkem 75 koncertů a v našem studiu realizovali 130 nahrávacích frekvencí a letos to vypadá podobně. To snese srovnání s nejvytíženějšími orchestry,“ říká Hasenöhrl. Jeho orchestr mimo jiné letos v březnu uvedl hudbu Dannyho Elfmana z filmů Tima Burtona v pražském Obecním domě a uspořádal desátý ročník festivalu Prague Proms, který kombinuje klasickou hudbu s jazzem či filmovými melodiemi.
* Máte za sebou jubilejní ročník festivalu Prague Proms. Jak se vydařil?
Festival Prague Proms si podle reakcí publika i kritiky vybudoval za deset let svého trvání zajímavé postavení mezi kulturními počiny v naší metropoli. Podle mého názoru je jiný především atmosférou, již vytvářejí jak aktéři, tak posluchači. Dramaturgie festivalu se snaží přinášet projekty představující pro Pražany, a nejen pro ně, vzácnou příležitost potkat umělce, kteří jsou v Čechách poprvé.
* Jak se vám spolupracovalo s Timem Burtonem a dalšími velkými jmény, jako je Natalie Coleová nebo Vince Mendoza či Joe Lovano?
Spolupráce s osobnostmi, které uvádíte, je bez nadsázky výjimečná zkušenost. Nás všechny, a tím i Proms, posouvá do dalších poloh organizování a hlavně uměleckého vnímání nás samotných v orchestru. Zvláště se skladatelem a dirigentem Vincem Mendozou je spolupráce pokaždé důvěrnější, a tím i umělecky významnější. Sólisté jako saxofonista Joe Lovano nebo trumpetista Randy Brecker pak svým přístupem a charismatem dokážou vyburcovat orchestr ke skvělým výkonům.
* Daří se festivalu rozšiřovat řady posluchačů vašich abonentních koncertů?
Máme reakce na Proms i z řad našich abonentů, ale vcelku je naše abonentní publikum stálé a věrné. Mezi naším sezonním publikem jsou i posluchači, kteří navštěvovali koncerty Českého národního symfonického orchestru již v roce 1993. Nerad to říkám, ale můj dojem je, že zájem o ryzí klasickou hudbu roste bohužel příliš pomalu.
* Platí to i v případě shánění sponzorů, nebo se díky Proms shánějí lépe? Jak se orchestru daří finančně?
Financování Českého národního symfonického orchestru je velmi náročná záležitost. I pro většinu státních orchestrů je velmi svízelné získávat prostředky na provoz souboru, natož pro soukromý projekt, jako jsme my. Od roku 2013 fungujeme jako obecně prospěšná společnost a i díky tomu jsme získali pro naše počínání významné partnery, kteří oceňují výsledky, jichž jsme dosáhli, a dávají nám šanci rovněž do budoucna. Dary a podpora ze strany partnerů tvoří zhruba čtyřicet procent nákladů, příspěvek hlavního města Prahy pokrývá přibližně jedno procento.
* Velkou část vašich příjmů tvoří i nahrávací studio, na jakých projektech pracujete?
Naše aktivity v Praze či v zahraničí musejí pokrýt více než padesát procent potřebných financí, pomáhá nám dále i prodej CD nahrávek a pronájem Studia Gallery, které navštěvují takové hvězdy jako Brian De Palma, Kevin Costner, Brian May, Andrea Bocelli a další.
* Aby se váš sbor uživil, míváte velmi nabitý program, co jste letos absolvovali a na co se chystáte?
Musíme si na sebe vydělat a to je hlavní stimul v přípravě sezony. Letošek vypadá před podzimní částí dvaadvacáté sezony obdobně jako rok loňský. Za rok 2013 jsme absolvovali celkem 75 koncertů, z toho 24 v Praze a další v zahraničí. V našem studiu jsme realizovali 130 nahrávacích frekvencí, což v praxi znamená, že orchestr byl v akci asi dvěstěpadesátkrát včetně zkoušek. To myslím snese srovnání i s jinými, státními organizacemi. Co se týče tlaku od „konkurenčních“ orchestrů či festivalů, myslím, že vládne mír.
* Co máte v plánu na příští rok? Už víte, jak bude vypadat 11. ročník Prague Proms a koho na něj přivezete?
V příštím roce bude rozhodně pár zajímavých počinů, na Proms chystáme nejednu lahůdku. Český národní symfonický orchestr pak bude cestovat s Enniem Morriconem na jeho evropském turné, pak po Ománu a čeká nás také pár hezkých nahrávacích projektů. Konkrétní jména lidí, které do Čech pozveme, zatím neprozradím, ale dovolím si jednu radu – vzít si dovolenou až poslední týden v červenci. l
O autorovi| Jakub Křešnička • kresnicka@mf.cz