MAPY V NAVIGACÍCH Základem každého navigačního přístroje je mapa. Právě ta rozhoduje o tom, zda navigace skutečně zavede svého uživatele k cíli. Důležitými parametry jsou podrobnost a možnost aktualizací. Trh s mapami pro navigace v Česku ovládá prakticky jediná firma - společnost TeleAtlas, která dokázala svou nabídkou oslovit prakticky všechny výrobce navigací.
MAPY V NAVIGACÍCH
Základem každého navigačního přístroje je mapa. Právě ta rozhoduje o tom, zda navigace skutečně zavede svého uživatele k cíli. Důležitými parametry jsou podrobnost a možnost aktualizací.
Trh s mapami pro navigace v Česku ovládá prakticky jediná firma - společnost TeleAtlas, která dokázala svou nabídkou oslovit prakticky všechny výrobce navigací. Například Škoda Auto a vůbec celý koncern Volkswagen používá v Česku právě TeleAtlas. „Mapové podklady připravují většinou lokální kartografické společnosti. Například Blaupunkt používá ve svých navigacích mapové podklady od firmy TeleAtlas. Pro tu třeba Českou republiku zpracovává firma CEDA,“ říká zástupkyně Blaupunktu Kateřina Vokounová.
KONKURENCE VYSTRKUJE RŮŽKY
V poslední době se ale na trhu objevují další společnosti, které přicházejí se svými mapami. Například v nedávné době se v České republice poprvé prezentovala společnost Navteq, jeden největších světových výrobců datových podkladů. Této firmě trvalo několik let, než se rozhodla vstoupit na trhy střední Evropy, o to razantnější by její nástup měl být.
„Náš průzkum v zemích střední a východní Evropy prokázal silnou poptávku po navigačních systémech,“ tvrdí víceprezidentka produktového managementu pro Evropu společnosti Navteq Mary Hardwicková. Podle jejích slov se plány této firmy zaměřují vždy na oblasti s vysokým potenciálem ekonomického růstu.
NEJPODROBNĚJŠÍ MAPY NABÍZÍ GARMIN
Další firmou, která nabízí na českém trhu mapy pro navigační přístroje, je společnost Garmin. Ta do svých přístrojů distribuovaných na území České republiky nabízí mapu s turistickými detaily Topo Czech v.1.20.
„Tato mapa je v současné době nejpodrobnější mapou použitelnou s GPS navigačními přístroji v České republice,“ tvrdí Ivo Steiner, ředitel společnosti Picodas Praha, která v Česku americkou společnost Garmin zastupuje.
Obsahem této mapy jsou nejen všechna sídla, komunikace a kompletní pokrytí uličních detailů České republiky jako u běžných navigačních map, ale i polní a lesní cesty, turisticky značené trasy, cyklotrasy, vrstevnice a další prvky odpovídající podrobnosti turistických map.
JAK VZNIKÁ MAPA DO NAVIGACE
Každá společnost, která se zabývá tvorbou map pro navigační přístroje, používá jinou technologii. Přístup k základním datům mají ale všechny stejný. Na úplném začátku stojí hlavní datové body převzaté z mapových sítí satelitních snímků. Ty dokáží určit polohu té které silnice s přesností na centimetry. Silniční síť se neustále rozrůstá a mění, proto je třeba ji neustále zpřesňovat a doplňovat.
K těmto účelům mají firmy speciálně vybavená vozidla, která brázdí české komunikace a kontrolují správnost trasy. Na střeše mají vícesměrovou satelitní anténu, computer v autě napojený na tuto anténu zakresluje do mapy projetou silnici s přesností asi na dva centimetry. Automobily jsou také vybaveny kamerovým systémem, který snímá v pomalém intervalu tří snímků za sekundu, a slouží jako pozdější ověření a další doplnění údajů do map.
Některé firmy volí pro upřesňování map i spolupráci se zákazníky. Pokud někdo objeví v mapách nějakou nesrovnalost, na speciálních internetových stránkách, může napsat kde a co je špatně a výjezdová skupina pak v nejbližší možné době nepřesnosti ověří a zařadí do následující update verze. Zdrojů je však mnohem víc. Na mapových podkladech spolupracují i firmy stavící silnice, nadnárodní organizace potřebující přesná data silnic, ale i soukromé firmy. Ty například chtějí, aby jejich nově postavený hotel byl v navigaci zanesen jako důležitý bod. Pošlou tedy do společností geodetické mapy, které jsou neocenitelnou pomůckou při zařazování jednotlivých domů, silnic a bodů do navigací.
Mapy jsou pak z výroby přímo instalovány ve vnitřní paměti navigačního systému a zároveň se do balení k produktu přikládá zálohovací medium (CD nebo DVD podle rozsahu map, které s produktem zákazník zakoupí). Rozsah map instalovaných ve vnitřní paměti se odvíjí od velikosti vnitřní flash paměti dané navigace. Například přístroje typu Lucca 3.3 od Blaupunktu mají paměť 512 MB, a proto je uvnitř instalována pouze východní Evropa. *
KLADY A ZÁPORY NAVIGACÍ
PEVNĚ ZABUDOVANÁ NAVIGACE + velký a přehledný displej + propojení se systémy automobilu - vysoká cena - komplikovanější update dat a map PŘENOSNÉ NAVIGACE + jednoduchý update dat a map + příznivá cena + univerzální využití ve více autech, ale nejen v nich - komplikovanější ovládání - při používání v autě menší pohodlí (upevnění v držáku, dráty na palubní desce atd.) PDA + univerzální přístroj + přenosná do jiných aut + jednoduchý update map - komplikovanější obsluha - nutnost dokoupit navigační software - omezená výdrž baterie - při používání v autě menší pohodlí MOBIL S NAVIGACÍ + univerzálnost, více funkcí vedle navigace (volání, fotoaparát atd.) + přijatelná cena (do 20 tisíc korun, záleží na typu mobilu) - nutnost dokoupit navigační software - pomalejší generování trasy - komplikovanější ovládání - v případě mobilů bez operačního systému nutnost stahovat každou mapu zvlášť - vysoká spotřeba energie a omezená výdrž baterie