Nová generace se Američanům povedla
Nepříliš výrazné, ustálené, přesto líbivé. Nové mondeo. Jen při pohledu zepředu ovšem. Záď vozu donutí chodce trhnout hlavou a rychle se podívat, co to kolem nich právě projelo. Na rozdíl od přední části je až rozverně lehká, odkazující na koncernově příbuzná volva. Minimálně příď vozu bude stárnout hodně pomalu, a lze proto očekávat, že budoucí facelift se nejspíš dotkne zadních partií. Celkově má vůz robustní, sebejistý výraz, stylizující do konzervativního vzhledu.
Díky obřímu rozvoru, který může směle konkurovat Mercedesu třídy E, je vnitřní prostor nebývale velký a o dost překračuje hranici střední třídy. Slušný objem zavazadlového prostoru je porovnatelný třeba s novou octavií, což znamená, že klasický týdenní nákup se v něm bude cítit dost osaměle. Prostor kolem řidiče a spolujezdce je vynikající, oba mají dostatek místa jak pro nohy, tak ramena nebo hlavu. Mondeo má poměrně velké čelní sklo, takže ani opravdu vysoké kusy nebudou mít problém s výhledem, překrytým zpětným zrcátkem, což hodně trápí například éčkové mercedesy. Jen u palubní desky je třeba se pozastavit, protože tady se Ford snažil šetřit. Mondeo má některé ovladače totožné s předchozí generací, jiné zase navržené úplně nové, takže výsledný mix působí poněkud chaoticky. Pochvalu naopak zaslouží množství odkládacích schránek a prostorů, jejichž nedostatek předchozí generaci zákazníci vytýkali.
Testované mondeo poháněl v současné době nejsilnější možný motor, tedy přeplňovaný dvouapůllitr původem od Volva. Časem přijdou i silnější a hlavně modernější varianty motorizace a nutno říct: už aby to bylo. Dvě stě dvacet koní z takového objemu není zrovna moc, také se výrazněji uplatňuje turboefekt a ani spotřeba není zrovna nízká. Daleko povedenější je podvozek, velmi dobře pobírající dokonce i české silnice. Mondeo je velké a poměrně těžké auto, takže nějaké ostré výkony nelze očekávat, přesto je ale hlavně díky šířce vozu a rozchodu kol velmi stabilní v zatáčkách. Vůz nemá tendenci se naklánět, a to ani na nejkomfortnější nastavení podvozku (nabízí se tři - sport, normal, comfort). Když už má vůz v zatáčce při vysoké nájezdové rychlosti tendenci se utrhnout, sklouznou se všechna čtyři kola a stačí lehce ubrat plyn, aby se mondeo bleskurychle srovnalo. Podvozek také skvěle absorbuje všechny nerovnosti, jak příčné, tak i vyjeté koleje na dálnicích. Stejně tak je povedené řízení. Není přeposilované, jako třeba v Hyundai Grandeur, ani nekomunikativní jako v octavii. Řazení šestistupňové manuální převodovky je velmi přesné, možná jen převody to chtělo o fous kratší, čímž by mondeo hodně získalo na pružnosti. Volant má tvrdou odezvu, která umožňuje naprosto přesné vedení vozu. Jedinou chybičkou je nedostatečná šířka jeho věnce, který proto špatně padne do rukou. Brzdy mondea jsou až neskutečně účinné, s razantním nástupem a bez náznaku vadnutí.
Jízda v kombinovaném režimu se nese ve znamení spotřeby kolem téměř deseti litrů benzinu na sto kilometrů, což je na dnešní dobu a poskytovaný výkon už poměrně hodně. Na druhé straně tisíc kilometrů jsem absolvoval v bezchybném pohodlí, na čemž se velkou měrou podílelo bezvadné odhlučnění motoru a také velmi pohodlné sedačky. Autu nejvíc sedí svižná jízda po dálnici, kdy odevzdává maximum svých schopností udržet cestující v pohodě a řidiče spokojeného s projevem a jízdními vlastnostmi. Z hlediska optimální motorizace je pro šetřivé vhodný některý z dieselů, které ovšem výkonem zdaleka nedosáhnou na laťku, nastavenou podvozkem, a pro fandy benzinu bude lepší ještě chvíli počkat na silnější a modernější motor.
Teď bude rozhodně zajímavé sledovat, jak si mondeo povede v německé konkurenci.
Klady
přesné řízení
jízdní vlastnosti
vnitřní prostor
rozumná cena
zápory
palubní deska
starší motor 2,5T
úzký věnec volantu
tabulka
Ford Mondeo
Motor přeplňovaný zážehový pětiválec
Objem 2522ccm
Maximální výkon 162 kW
Převodovka šestistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 245
Zrychlení 7,5s
Průměrná spotřeba 13,6/ 7,5/9,9
cena 948 990,- Kč (testovaný vůz)