MARKETINGOVÝ MANAŽER SPOLEČNOSTI EASYJET ODPOVĚDNÝ ZA ČESKO YANNIS CAPODISTRIAS: Někteří dopravci nabízejí levné lety a účtují si za občerstvení na palubě zvlášť, ale to z nich ještě nedělá nízkonákladové aerolinie. Tvrdí to marketingový manažer společnosti easyJet Yannis Capodistrias.
MARKETINGOVÝ MANAŽER SPOLEČNOSTI EASYJET ODPOVĚDNÝ ZA ČESKO YANNIS CAPODISTRIAS: Někteří dopravci nabízejí levné lety a účtují si za občerstvení na palubě zvlášť, ale to z nich ještě nedělá nízkonákladové aerolinie. Tvrdí to marketingový manažer společnosti easyJet Yannis Capodistrias. „Pracujeme bez papírů a sekretářek a s palivovými příplatky nepočítáme,“ dodává. * V současné době máte sto letounů a objednali jste si dalších několik desítek airbusů. Nemáte strach, že na trhu s nízkonákladovými službami může dojít k nasycení? Máme za to, že příležitosti pro růst v Evropě jsou stále ještě obrovské. Penetrace nízkonákladových aerolinek je na některých linkách ještě velice nízká. Ano, někteří tradiční dopravci skutečně nabízejí levné lety a účtují si za občerstvení na palubě zvlášť, ale to z nich ještě nedělá nízkonákladové aerolinie. Je v tom mnohem víc. Zároveň žádný tradiční dopravce se dosud neodvážil významně fungovat na cizím trhu. Oproti tomu easyJet jakožto britská společnost úspěšně provozuje vnitrostátní lety ve Francii, z Německa létáme do celé Evropy a provozujeme řadu linek, které vůbec nevedou přes Velkou Británii. * Jaké jsou perspektivy nízkonákladových přepravců v Česku? Podle průzkumu provedeného KPMG využila nízkonákladovou leteckou společnost méně než jedna pětina cestujících. To jen potvrzuje mou odpověď na předchozí otázku. Nízkonákladoví dopravci mají v Evropě stále velký potenciál růstu. Předpokládáme, že většina krátkých letů v rámci Evropy (lety trvající do tří hodin) bude provozována nízkonákladovými společnostmi, zatímco tradiční dopravci se soustředí na dlouhé lety a poskytování občerstvení. * Jak se vyrovnáváte se současným nárůstem ceny paliva? EasyJet nezvyšuje ceny letenek a nepřidává k nim, ani nebude přidávat, palivové příplatky. Firma nevěří na politiku palivových příplatků a tvrdí, že sebemenší zvýšení cen letenek především odradí cestující od létání. Současné zvyšování cen pohonných hmot samozřejmě ovlivňuje i easyJet, avšak reakcí firmy není navýšení cen letenek, ale maximální snaha o efektivitu, která umožní vyrovnat negativní dopad a udržet stále nízké ceny. * Co může společnost easyJet nabídnout firemním zákazníkům? Nabízíme rozsáhlou síť destinací a velice spolehlivý provoz. Zároveň jsme jako první prosadili možnost nonstop on-line rezervací. Byli jsme první leteckou společností na světě, která zavedla centrální rezervační systém. * I v kancelářích prý pracujete „bez papírů“. Jak to funguje v reálném životě? Na čem vlastně stojí vaše firemní kultura?
Všechny informace společnosti easyJet jsou elektronicky sdílené a dostupné zaměstnancům firmy po celém světě. Máme velice neformální firemní kulturu bez kravat, zdí a sekretářek.
* Jaká je vaše nejoblíbenější destinace v Evropě? Vždycky se těším, až navštívím nějaké nové místo a dokonce se mi ještě nepodařilo navštívit všechny destinace, na které létáme. Proto je mou oblíbenou destinací vždy ta příští. EASYJET**
Společnost easyJet založil v roce 1995 Stelios Haji-loannou, který na dvou pronajatých letounech provozoval pouhé dvě linky z londýnského letiště Luton do Edinburgu a Glasgowa. Dnes je easyJet největším nízkonákladovým dopravcem v Evropě. V současné době přepravuje tři miliony lidí měsíčně.