Menu Zavřít

S turisty odnesla voda i tržby

6. 9. 2002
Autor: Euro.cz

C&A Moda

MM25_AI

PRAHA (zdf) – Hned ve dvou zemích otevíral své obchody minulý čtvrtek 5. září módní řetězec C&A. V Polsku zvýšil počet prodejen na tři, zcela novým trhem se stalo Maďarsko. Německá síť přitom svou středoevropskou expanzi začala poměrně nedávno. Poprvé v regionu se značka objevila v Česku v roce 1999.
„Jsme privátní konzervativní firma,“ objasňuje počáteční opatrnost ředitel C&A Moda ČR Aleš Drábek. Stejným způsobem vysvětluje, proč firma nezveřejňuje hospodářské výsledky. Podle odborného časopisu Textilžurnál se loni společnosti nevedlo špatně: experti odhadli tržby na 300 milionů korun, což je o polovinu více než letos. I ředitel Drábek přiznává, že v tomto roce budou výsledky horší. „Obecně klesají výdaje domácností na oblečení. Druhým důvodem je velký pokles turistů,“ vysvětluje Drábek. Povodně firemnímu obratu dost ublížily – v centru Prahy se na celkových tržbách cizinci podílejí dvaceti až čtyřiceti procenty.
C&A má dvě sítě. Stejnojmenný řetězec pěti prodejen čítajících dohromady osm tisíc čtverečních metrů a vedle toho funguje šest obchodů vlastní značky Clockhouse s rozlohou zhruba 250 plošných metrů. „Ty fungují hlavně v lokalitách, kde si ještě netroufneme otevřít úplný obchod C&A,“ říká šéf firmy. Za své konkurenty považuje Drábek v podstatě každého, kdo prodává textil, jmenovitě například Kenvelo, Le Halle či oděvní část Tesco Stores.
Ani v Česku ale expanze nekončí. Na řadě je otevření v pražských nákupních centrech Tesco Letňany a Metropol ve Zličíně, v hlavním městě se má také otevírat nový Clockhouse v areálu Flora Plazza. „Mimo Prahu se firma zajímá v podstatě o města nad sto tisíc obyvatel,“ pokračuje Drábek. Pro obchody s módou začínají být už velkou konkurencí také hypermarkety. Studie Fashion Market z dílny agentury Incoma přinesla informaci, že tam běžné oblečení nakupuje třiadvacet procent lidí. „Nemůžeme jim konkurovat cenou,“ přiznává Drábek, podle něhož mezi hlavní výhody značkových řetězců patří poskytovaný servis, například už samozřejmá možnost vrácení zboží ve čtrnáctidenní lhůtě. Firma zvažuje zavedení věrnostního systému, který se v prodejnách objeví nejdříve příští rok. Zatím však není jisté, zda jej firma spustí, boom zákaznických karet totiž ve světě polevuje.
S příchodem podzimní sezony rozjel C&A novou reklamní kampaň. Firemní komunikace standardně spočívá především na citylightech a letácích vkládaných do Mladé fronty Dnes. Roční rozpočet na reklamu počítá s deseti až patnácti miliony korun.

  • Našli jste v článku chybu?