Švédská automobilka Saab má za sebou dramatické období, které málem skončilo jejím naprostým úpadkem. Dopadlo to ale dobře, Saab žije. A dokonce se chlubí novou vlajkovou lodí – modelem s označením 9-5.
Foto: Saab
Bylo opravdu načase, první generace se totiž prodávala dlouhých 13 let. Nástupce tak byl očekáván s jistým napětím. Zvlášť přihlédneme-li ke známým trablům výrobce. Jaký tedy nový Saab 9-5 je?
Především si zachovává velkou přednost všech aut z Trollhättanu. Vypadá jinak než ostatní vozy, které můžete na silnicích potkat. Elegantní sedan se tváří dravě, jeho linie mají šmrnc a silueta naznačuje komfortní svezení. Jediné, co může trochu vadit, je nadbytek chromu, především na masce. Lesklé „brýle“ mají však podle výrobce odkazovat na leteckou historii značky a připomínat letadlo z pohledu zepředu. Ani chrom ale nezmění přesvědčení, ke kterému jsem při častém pokukování po devět pětce došel. A jakkoli si uvědomuji, že výběr „líbí/nelíbí“ je zcela subjektivní, zcela vážně tvrdím: Saab 9-5 je nejhezčí auto, v jakém jsem se v roce 2010 svezl.
Škoda plastu
Jestliže vnější design mě okouzlil už na první pohled, s interiérem to bylo problematičtější. Jako první mi totiž do oka padl povědomý volant. Stejný využívá koncern GM, tedy nedávný majitel Saabu, u svých vozů Opel a Chevrolet. Švédové tvrdí, že volant vymysleli oni, z obchodních důvodů se však poprvé objevil v Insignii. Dobře. Stejně to není až tak důležité. Podstatnější je celkový dojem. A ten je až na jednu věc pozitivní.
Palubní deska se drží tradičních tvarů, připomíná tak trochu kokpit letadla a svým tvarem obklopuje řidiče. Zaujme specifické řešení výdechů ventilace, které také v jiném autě nenajdete. Zmíněnou nešťastnou záležitostí je použitý hladký plast středové konzole. Nevypadá hezky a hlavně zanechává stopy třeba po nechtěném přejetí nehtem. Saab naštěstí pracuje na nápravě a chystá jiné materiály.
A teď už jen pochvaly: Kožená sedadla jsou skvělá, ovládací prvky logicky uspořádané a jednoduše obsluhovatelné, o kvalitní zvuk se starají reproduktory renomované značky Harman/Kardon.
Interiér je také dostatečně prostorný, a to včetně zavazadelníku o objemu 515 litrů. Dostatek místa je i na zadních sedadlech. Tam také testovaný kousek ukrýval vychytávku, kterou asi ocení nejvíce děti – cestující tam mohou sledovat film na LCD obrazovkách umístěných na opěradlech předních sedaček. A když je film omrzí, můžou připojit třeba playstation a zahrát si nějakou hru.
Když už jsme u technických vymožeností, Saab jich nabízí mnohem víc. Zvláštností je „výškoměr“ v přístrojovém štítu – neukazuje výšku, ale aktuální rychlost. Užitečný je i head-up displej, potěší komunikace v češtině.
Saab 9-5
motor zážehový šestiválec
objem 2 792 cm3
max. výkon 221 kW (300 k)
max. rychlost 250 km/h
max. toč. moment 400 N.m
z 0–100 km/h 6,9 s
spotřeba 10,6 l/100 km
cena test. modelu 1 787 600 Kč
Jak jezdí
Testovaný Saab lákal na turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec o objemu 2,8 litru a pohon všech kol s aktivním zadním diferenciálem. Motor, spolupracující s poměrně vydařeným šestistupňovým automatem (řadit lze pádly pod volantem), slibuje maximální výkon 221 kW (300 koní), točivý moment až 400 N.m a zrychlení z klidu na stovku za 6,9 vteřiny. Pocitově však auto není tak rychlé, jak by se podle těchto údajů dalo čekat. Důvodem je vyšší hmotnost komfortního sedanu (1,9 tuny) a výborně odhlučněná kabina. Jízda v tichu působí pomaleji než v rámusu motoru a výfuku.
Až na spíše pomalejší převodovku mě nenapadá žádná výtka. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu je rychlá, nástup turba plynulý, řízení vyniká přesností a dobrou zpětnou vazbou, podvozek v žádném režimu nedělá ze Saabu pohupující se koráb.
Jistotu na silnici zvyšuje inovovaný pohon všech čtyř kol. Švédští inženýři totiž naučili spojku Haldex, jež zajišťuje přenos síly na zadní nápravu, rozdělovat točivý moment také mezi pravé a levé kolo.
Kdo se rozhodne pořídit si vůz s takovým motorem, jistě nečeká trhání rekordů v úsporné jízdě. I při rozumném dávkování plynu je třeba počítat se spotřebou přes 12 litrů benzínu na sto kilometrů. Test Profitu skončil s hodnotou 13,8 l. Je to holt velké a silné auto. Saab nabízí samozřejmě i slabší motorizace, cena té základní (přeplňovaná jednašestka) začíná na 899 tisících korun.